x تبلیغات
قدم به قدم یادگیری

آتشکده های تاریخ ایرانی

 آتشکده‌ها از جمله آثار تاریخی ایران هستند که از دوران زرتشتیان به یادگار مانده‌اند. زرتشتیان در عهد باستان عبادتگاه‌های بسیاری برای خود ساختند، اما تعداد زیادی از آن‌ها پس از ورود عرب‌ها به ایران ویران شد و تنها چند آتشکده باقی‌ ماند.

آتشکده آذرگشنسب

آذرگشنسب یا آذرگشسب، یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین آتشکده‌های ایران است. این آتشکده در استان آذربایجان غربی، ۴۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب و در روستایی با نام تخت سلیمان قرار دارد. از این رو، با نام آتشکده تخت سلیمان نیز شناخته می‌شود. آتشکده آذرگشنسب بیش از 3000 سال قدمت دارد و نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

آذرگشنسب از سه کلمه اوستایی " اسپ" به معنای اسب، "آذر" به معنای آتش و "گشن" به معنای نر تشکیل شده است. افسانه‌هایی در مورد ساخت و نام‌گذاری این آتشکده وجود دارد. بر اساس یکی از این افسانه‌ها،  کی‌خسرو، یکی از قدرتمند‌ترین پادشاهان ساسانی، در هنگام گشودن بهمن‌دژ با تاریکی اهریمنی مواجه شد. در آن زمان آتشی بر یال اسب کی‌خسرو فرود آمد و جهان را روشن نمود. کی‌خسرو پس از گشودن دژ، یک آتشکده در آن مکان برپا کرد و نام آن را  " آتش اسب نر" یا همان آذرگشنسب نامید. آذرگشنسب در بین پادشاهان ساسانی احترام ویژه‌ای داشت و یکی از مقدس‌ترین آتشکده‌های ایران بود.  

آتشکده آذربرزین مهر

آذربرزین مهر، به معنای آتش مهر بالنده، یکی از 3 آتشکده مقدس زرتشتیان است. این آتشکده در استان خراسان رضوی،۴۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان سبزوار و در نزدیکی روستایی با نام فشتنق قرار دارد. آتش این آتشکده نیز مانند دو آتشکده آذرگشنسب و آذرفرنبغ، از گونه آتش بهرام می‌باشد. بهرام یا وهرام، بالاترین آتش زرتشت است. این آتش از ابتدای آفرینش وجود داشته و با نیروهای اهریمنی مبارزه می‌کرد. آتش بهرام نگهبان همه آتش‌هاست.

آتشکده آذربرزین مهر بر روی کوه ریوند، منطقه‌ای میان نیشابور و سبزوار، ساخته شده و نام آن در قدیمی‌ترین کتاب‎های ایرانی دیده می‎شود. البته در حال حاضر هیچ بنایی از این آتشکده یافت نشده است. به نظر می‌رسد، آذربرزین مهر، که یکی از مهم‌ترین آتشکده‌های ایران بوده است، در زمان ورود اعراب به ایران از بین رفته باشد.

آتشکده آدریان

آتشکده آدریان یکی از آتشکده‌های فعال ایران است. این آتشکده در تهران، خیابان جمهوری قرار دارد و قدمت آن به حدود 100 سال پیش می‌رسد. بنا به روایتی، ساخت آتشکده آدریان تهران در سال 1293 آغاز شده و در سال 1296 به اتمام رسیده است. ساخت این آتشکده را فردی با نام کی‌خسرو شاهرخ بر عهده داشته است.

آتشکده آدریان در زمینی به مساحت حدود 1300 متر مربع احداث شده است. این آتشکده دارای یک حیاط می‌باشد و بنای آتشکده در میان این حیاط قرار دارد. حیاط آتشکده بسیار سرسبز ‎است و در میان آن یک حوض بیضی‌شکل وجود دارد. بنای اصلی آتشکده حدود 204 متر مربع مساحت دارد. در ورودی آتشکده یک درب چوبی طراحی شده و در بالای آن نیز یک کتیبه از سنگ مرمر دیده می‌شود.

آتشکده اصفهان

آتشکده اصفهان، که با نام آتشگاه اصفهان نیز شناخته می‌شود، یکی از جاذبه‌های شهر تاریخی اصفهان است. آتشکده اصفهان با نام اصلی دژ مهربین، یکی از 7 آتشکده مهم دوران ساسانیان بوده است. دژ مهربین در حال حاضر در هشت کیلومتری غرب اصفهان، بزرگ‌راه اصفهان-نجف ‌آباد، بخش ماربین واقع شده است. از این رو به آن دژ ماربین نیز گفته می‎شود.

بر اساس آن‌چه در تاریخ آمده است، دژ مهربین در قرن ششم پیش از میلاد ساخته شد. در قرن سوم میلادی این دژ به نیایشگاه زرتشتیان تبدیل شد و آتش جاودان در آن روشن گردید. در حال حاضر از دژ ماربین تنها یک بنای مخروبه استوانه‌ای شکل با 8 پنجره بر روی آن، باقی مانده است. این بنا در ارتفاع 100 متری کوه آتشگاه قرار دارد و چشم‌اندازی بسیار زیبا از شهر اصفهان و طبیعت سرسبز اطراف آن را به نمایش می‌گذارد. 

آتشکده ری

آتشکده ری، که به آن تپه میل نیز گفته می‌شود،  یکی دیگر از آتشکده‌های ایران است. این آتشکده در زمان اشکانیان و برای نیایش خدایان اهورا مزدا، مهر و اناهید بنا شد. در آن زمان شهر ری اقامت‌گاه تابستانه پادشاهان اشکانی بود. بر اساس آثار تاریخی به جای مانده، به نظر می‌رسد آتشکده ری در فاصله بین قرن اول پیش از میلاد تا قرن اول پس از میلاد ساخته شده باشد.

 آتشکده ری در 12 کیلومتری جنوب شرقی شهر ری و در روستایی با نام چالطرخان قرار دارد.  این آتشکده از جنس سنگ، ساروج، خشت و گل بوده و بر روی یک تپه ساخته شده است.  بنای آتشکده در ابتدا 20 در 25 متر بوده و اتاق‌ها و راهروهای متعددی داشته است، اما بخش عمده‌ای از ساختمان از بین رفته و امروزه تنها دو دیوار بلند با قوس‌های هلالی از آن باقی مانده است. گچ‌بری‌های بسیار زیبایی از طرح گل و حیوانات در حاشیه این دیواره‌ها دیده می‌شود.

آتشکده کوسان

کوسان از دیگر آتشکده‌های ایران است که از دوران ساسانیان بر جای مانده است. این آتشکده در استان مازندران، شهرستان بهشهر و در روستایی با نام کوهستان قرار دارد. بر اساس اطلاعات تاریخی به دست آمده، این بنا پس از ورود اسلام به ایران و در زمان کیوس فرزند بزرگ قباد، برادر انوشیروان ساسانی، ساخته شده است.

آتشکده کوسان بنایی جذاب و دیدنی دارد. این بنا به صورت مربعی شکل در ابعاد 5.8 در 5.8 متر و با مصالحی چون سنگ و ساروج ساخته شده است. دیوارهای آتشکده با اشکال هندسی منظم تزئین و در قسمت بالای آن نیز یک گنبد دیده می‌شود. نام آتشکده کوسان در 25 اسفند 1380 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. 

منبع: کایت

چرخه خواب

    

معماری خواب الگوی اساسی خواب عادی است. شما دو نوع اصلی خواب را تجربه می کنید: حرکت سریع چشم (REM) و حرکت غیر سریع چشم (NREM). خواب NREM دارای سه مرحله مختلف است که همگی دارای عمق خواب متفاوتی هستند و متخصصان می توانند آن را از طریق الگوهای امواج مغزی، حرکات چشم و تون عضلانی شناسایی کنند.

خواب مرحله 1 NREM

در مرحله یک NREM، شما به تازگی به خواب رفته اید. شما آگاهانه از محیط اطراف خود آگاه نیستید، اما به راحتی می توان شما را بیدار کرد. و اگر بیدار شوید، حتی ممکن است متوجه نشوید که به خواب رفته اید.

این مرحله با موارد زیر مشخص می شود:

  • آرام شدن عضلات
  • دمای بدن شروع به کاهش می کند
  • حرکات افقی آهسته چشم
  • امواج مغزی از امواج آلفای ریتمیک به امواج تتا با فرکانس مختلط تبدیل می شوند

خواب مرحله 1 NREM معمولاً فقط 5 تا 10 دقیقه طول می کشد. ممکن است چند بار در طول شب به آن برگردید، اما نه لزوماً در هر چرخه. مدت زمانی که در NREM مرحه 1 می گذرانید با افزایش سن افزایش می یابد و به خواب رفتن و به خواب ماندن سخت تر می شود.

خواب مرحله 2 NREM

هنگامی که کاملاً به خواب می روید، وارد مرحله 2 NREM می شوید. بیدار کردن شما در این مرحله دشوارتر است، اما امواج مغزی نشان می دهد که مقدار مشخصی از هوشیاری باقی می ماند. به عنوان مثال، اگر در این مرحله صدای بلندی ایجاد کنید یا نام کسی را زمزمه کنید، EEG نشان می‌دهد که مغز با یک موج مشخص به نام K-complex پاسخ می‌دهد.

این مرحله با موارد زیر مشخص می شود:

  • عدم حرکت چشم
  • کاهش مداوم دمای بدن
  • تنفس منظم تر و ضربان قلب
  • انفجارهای سریع فعالیت مغز (دوک های خواب در EEG) که اعتقاد بر این است که نشان می دهد مغز در حال سازماندهی و ذخیره خاطرات است.

در اولین چرخه شما در تمام مراحل خواب، مرحله NREM 2 بین 10 دقیقه تا 25 دقیقه طول می کشد. با هر چرخه طولانی تر می شود و معمولاً نیمی از شب را در این مرحله سپری می کنید. ممکن است در بیشتر ساعات شب با خواب REM در تناوب باشد، و مرحله 3 NREM در میان نباشد.

دوک های خواب

هنگامی که مقدار قابل توجهی از اطلاعات جدید را یاد گرفتید، EEG دوک های خواب بیشتری را نسبت به حالت معمول نشان می دهد. این یکی از دلایلی است که متخصصان پزشکی معتقدند دوک های خواب نشان می دهند که مغز در حال پردازش خاطرات است.

خواب مرحله 3 NREM

مرحله 3 خواب NREM زمانی است که بیدار کردن شما از همه سخت تر است. خواب عمیق یا خواب موج آهسته نیز نامیده می شود. اعتقاد بر این است که این مرحله برای خواب ترمیمی ضروری است. یعنی زمانی که بدن شما خود را ترمیم می کند و به شما اجازه می دهد تا احساس شادابی کنید. مرحله NREM 3 همچنین به نظر می رسد برای حافظه و خلاقیت مهم است.

این مرحله با موارد زیر مشخص می شود:

  • افزایش آرامش
  • کاهش نبض و تعداد تنفس
  • جریان خون کمتر به مغز
  • ترشح هورمون رشد (برای ترمیم بافت)
  • افزایش فعال سازی سیستم ایمنی
  • امواج مغزی آهسته به نام امواج دلتا

شما زمان بیشتری را در اوایل شب در این مرحله می گذرانید، زمانی که ممکن است تا 40 دقیقه طول بکشد. بعداً، با طولانی شدن فازهای REM، این فاز کوتاه‌تر می‌شود و ممکن است اصلاً بخشی از چرخه‌های بعدی نباشد. همچنین، شما مستقیماً از مرحله NREM 3 به REM نمی روید. معمولا از مرحله NREM 3، به مرحله NREM 2 و سپس REM برمی گردید.خواب با حرکت سریع چشم (REM) عمیق ترین حالت خواب است و زمانی است که خواب می بینید. همانطور که مرحله NREM 3 وقتی است که بدن بازسازی می شود، کارشناسان معتقدند خواب REM زمانی است که مغز بازسازی شده و برای روز بعد آماده می شود.

این مرحله با موارد زیر مشخص می شود:

  • عدم تحرک عضلانی
  • افزایش تعداد تنفس، ضربان قلب و فشار خون (سطوح روزانه)
  • افزایش دمای بدن
  • فوران حرکات سریع چشم
  • افزایش فعالیت مغز
  • امواج مغزی تتا و آلفای آهسته

وقفه های مداوم در خواب REM می تواند منجر به مجموعه ای از مسائل بالقوه، مانند فلج خواب و ناتوانی در حفظ اطلاعات جدید شود.

شما ممکن است بین سه تا پنج بار در شب، تقریباً هر 90 دقیقه، به خواب REM وارد شوید، به طور متناوب با مرحله NREM 2. این مراحل در اواخر شب طولانی تر و تکرار می شوند و در نهایت تا حدود 30 دقیقه طول می کشند.

یک چرخه متنوع

یک شب خواب معمولی هشت ساعته برای یک جوان سالم به طور کلی به صورت زیر به نظر می رسد:

  1. چرخه اول: 1-2-3-2-REM
  2. چرخه دوم: 2-3-2-REM
  3. چرخه سوم: بیداری کوتاه-1-2-3-2-REM
  4. چرخه چهارم: 1-2-بیداری کوتاه
  5. سیکل پنجم: 1-2-REM-2

عوامل تاثیرگذار

در حالی که صحبت در مورد آنچه که در معماری خواب “معمول” است ساده تر است، اما این الگوها می توانند از فردی به فرد دیگر و در یک فرد مشابه در طول زمان بسیار متفاوت باشند.

معماری خواب تحت تأثیر عوامل مختلفی است از جمله:

  • سن
  • جنس
  • زمانی از روز که می خوابید
  • چقدر زمان برای خواب اختصاص می دهید
  • استفاده از کافئین، نیکوتین، الکل، ماری جوانا و سایر مواد مخدر
  • اختلالات خواب
  • بیماری های مرتبط

برخی از اختلالات خواب و سایر بیماری ها شامل ساختار غیرعادی خواب می شوند، در حالی که برخی دیگر می توانند باعث اختلال در معماری خواب شوند.

برخی از این موارد عبارتند از:

بی خوابی:

به نظر می رسد احتمال انتقال از مرحله NREM 2 به مرحله NREM 1 بیشتر است، که منجر به بیداری های مکرر و خواب سبک تر می شود.

نارکولپسی:

خواب REM خیلی سریعتر از حد معمول به دست می آید، که احتمالاً بدن را از مراحل مهم ترمیمی محروم می کند.

آپنه خواب:

مکث در تنفس در طول خواب، به ویژه خواب REM را مختل می کند، که فرآیندهای ترمیمی را که در مغز اتفاق می افتد مختل می کند.

افسردگی:

به نظر می رسد زمان کمتری در مرحله NREM 3 صرف می شود و خواب REM ممکن است زودتر از حد معمول به دست آید.

اسکیزوفرنی:

به نظر می رسد زمان کمتری در مراحل NREM، به ویژه NREM 3 صرف می شود. خواب REM ممکن است زودتر از حد معمول به دست آید، اما این می تواند به دلیل نرخ بالای افسردگی در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی باشد.
صرف نظر از علت، ساختار خواب نامنظم یا مختل می تواند منجر به محرومیت از خواب شود. که می تواند شما را در طول روز خسته و تنبل کند، انرژی شما را کاهش دهد و احتمالاً منجر به اختلال عملکرد شناختی و سایر مشکلات سلامتی شود.

منبع: دانا برین

مهارت جذابیت را افزایش دهید

  جذاب بودن برای همه ما مهم است و این فقط مخصوص دوره ما نیست. در اساطیر یونان باستان هم جذابیت و به چشم دیگران آمدن، بسیار مهم بوده است. به‌طوری که ۳ الهه بزرگ یونان باستان، بر سر این موضوع که کدامشان جذاب‌تر و زیباتر است به جان هم افتادند و این اتفاقات منجربه جنگ بزرگ تروا شد.

همه ما هم، مانند آن ۳ الهه، دوست داریم در هر جمع و محفلی که هستیم، در مرکز توجه باشیم و مورد استقبال دیگران قرار بگیریم؛ اما شاید به‌خوبی نمی‌دانیم چگونه جذاب باشیم و چه عواملی در جذابیت مؤثر است.

افراد جذاب مجموعه‌ای از احساسات مثبت مانند عشق، تحسین و احترام در مخاطبان خود القا می‌کنند. طوری که صحبت‌کردن و در دایره دوستی این افراد قرارداشتن، تبدیل به تجربه ناب و لذت‌بخشی می‌شود.

پس جذاب بودن برای اکثر افراد دغدغه بزرگی است.  ما سعی کرده‌ایم در این مقاله از مجله بوکاپو درباره جذابیت و راهکارهای آن برای با شما صحبت کنیم. قول می‌دهیم راهکارهای پیشنهادی ما، منجربه جنگی مانند تروا نشود.

چگونه جذاب باشیم؟

چگونه جذاب باشیم سوالی است که در ذهن همه ما وجود دارد و برای رسیدن به پاسخ آن حاضر به انجام کارهای مختلفی هستیم.

تحقیقات نشان می‌دهد افراد جذاب می‌توانند سالانه ۱۴ درصد بیشتر از دیگران، درآمد کسب کنند. شاید فکر کنید فقط جذابیت ظاهری عامل خوش‌شانسی آنها بوده است؛ اما همه ما بارها شنیده‌ایم که نباید هیچ‌کس را بر اساس ظاهر قضاوت کرد؛ زیرا ظاهر افراد، چیزی در مورد توانایی همدلی آن‌ها و اینکه چقدر قابل‌اعتماد هستند به ما نمی‌گوید.

پس باید محتاط‌تر و تیزبین‌تر باشیم و برای یافتن جواب این سؤال که چگونه جذاب باشیم؟ به دنبال جزئیات بیشتری مانند مهارت‌ ارتباط موثر با دیگران باشیم. اگر رسیدن به پاسخ این سوال و دریافت جزئیات ارتباطی برای شما هم مهم است، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

از دیدگاه روانشناسان جذابیت چیست؟

در زمان‌های گذشته پاسخ به سؤال چگونه جذاب باشیم، احتمالا در ویژگی‌های ظاهری خلاصه می‌شد. اما امروزه ما می‌دانیم که ظاهر زیبا بخشی از جذابیت را تشکیل می‌دهد که ممکن است بخش بزرگی هم نباشد. پس افراد به طور ذاتی جذاب متولد نمی‌شوند، بلکه این ویژگی، یک متغیر اکتسابی است و مانند اعتمادبه‌نفس قابل یادگیری است.

برای پاسخ به این سؤال که چگونه جذاب باشیم، روان‌شناسان به سه نوع جذابیت اشاره می‌کنند:

  • جذابیت ظاهری
  • جذابیت رفتاری
  • جذابیت کلامی

به نظر شما برای جذاب بودن کدام یک اهمیت بیشتری دارد؟ کافی است به ویژگی‌های مردان و زنان جذاب اطرافتان نگاه کنید، خواهید دید ترکیبی از هر سه عامل، نقش تعیین‌کننده‌ای در جذابیت آنها داشته است.

۱. جذابیت ظاهری

همه ما در ابتدا از نظر فیزیکی جذب دیگران می‌شویم؛ البته طرز فکر و سلیقه هر شخص در آنچه برایش جذابیت دارد، متفاوت است. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از ویژگی‌ها در همه جهان یکسان است. در زنان این ویژگی‌های ظاهری عبارت‌اند از:

  • چشم‌های درشت
  • گونه‌های برجسته
  • خطوط باریک فک
  • اندام باریک و فرم ساعت شنی در شکل بدن

در مردان، جذابیت ظاهری شامل موارد زیر می‌شود :

  • قدبلند
  • داشتن شانه‌های پهن
  • بدنی ورزیده است

البته این ویژگی‌ها هم نسبی هستند و ممکن است با سلیقه برخی اشخاص هم‌خوانی نداشته باشند.

۲. جذابیت رفتاری

جذابیت رفتاری یکی دیگر از عوامل مهم در جذاب بودن افراد محسوب می‌شود. فردی که رفتار و برخورد جذابی داشته باشد موردتوجه اطرافیان قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال، فردی که با خوش‌رویی و لبخند با دیگران ارتباط برقرار می‌کند، دارای جذابیت رفتاری بالایی است. برخی از ویژگی‌هایی که در جذابیت رفتاری زنان موردتوجه قرار می‌گیرد، عبارت‌اند از:

  • گرمی
  • محبت
  • مهارت‌های اجتماعی

در مردان، برخی از ویژگی‌های جذابیت رفتاری شامل موارد زیر است:

  • موفقیت
  • مهارت رهبری
  • مهارت‌های شغلی

۳. جذابیت کلامی

اهمیت جذابیت کلامی اگر بیشتر از دو عامل بالا نباشد، کمتر نیست.

ما با بیان گیرا و جذاب خود می‌توانیم احساس خوبی را به دیگران انتقال دهیم و تأثیرگذار باشیم.

برای داشتن جذابیت کلامی روش‌های زیادی وجود دارد؛ اما مهم‌ترین آنها آموزش و کسب مهارت فن بیان و سخنوری است. شما با یادگیری این مهارت می‌توانید افراد بیشتری را به سمت خود جذب کنید و ارتباطات موفق‌تر و گسترده‌تری داشته باشید.

یک نکته جالب و کاربردی در جذابیت کلامی

نام هر شخص برای خودش آشناترین و زیباترین کلمه‌ است؛ زیرا از زمان تولد آن را شنیده و با آن ارتباط خاصی دارد.

با به‌خاطر سپردن اسم اشخاص و یادگیری تلفظ صحیح آن‌ها، جذابیت کلامی شما افزایش می‌یابد.

اگر به کلام افراد موفق در مهارت‌های ارتباطی دقت کنید، آنها در هنگام صحبت‌کردن، با نام‌بردن اسم اشخاص احساس ارزشمندی و دوست‌داشتنی بودن را به طرف مقابل خود انتقال می‌دهند و باعث جذابیت بیشتر کلامشان می‌شوند.

راهکارهای افزایش جذابیت کلامی

ویژگی‌ هایی که شما را به‌ شدت جذاب می‌کند

شاید تعجب کنید؛ اما همه ما به طور ذاتی جذاب هستیم. فقط ممکن است این توانایی به دلیل عواملی مانند ترس و عدم اعتمادبه‌نفس در برهه‌ای از زمان در وجود ما خاموش شده باشد.

خبر خوب اینکه شما می‌توانید این توانایی را مجدداً به دست آورید و با ایجاد تغییرات ساده‌ای در سبک زندگی‌تان، جذابیت  خود را افزایش دهید. نیکولاس بوتمن در کتاب چگونه دیگران را شیفته خود کنیم بالا بردن سطح مهارت‌های ارتباطی را از نکات مهم در جذاب به نظر رسیدن اشخاص می‌داند.

۱. شنونده خوبی باشید

توانایی شما در گوش‌دادن به صحبت دیگران به طرز شگفت‌انگیزی روی جذابیت شما تأثیرگذار است. وقتی به طور کامل به صحبت‌های شخص مقابل گوش می‌دهید، به او نشان می‌دهید که آنچه بیان می‌کند، برای شما معنادار، قابل‌توجه و مهم است.

همچنین با درگیرشدن عمیق با آنچه فرد مقابل می‌گوید، اعتماد و ارتباط عمیق‌تر و نزدیک‌تری بین هر دوی شما ایجاد می‌شود.

از آنجایی که امروزه بسیاری از مردم در اکثر اوقات مشغول موبایل، شغل و تعهدات شخصی خود هستند، توانایی گوش‌دادن فعال، رفتار بسیار جذابی برای طرف مقابل شما به حساب می‌آید.

همان‌طور که در مقاله تکنیک های کاربردی و مهم ارتباط موثر با دیگران بیان شده، این مهارت گام مهمی در برقراری ارتباط مؤثر با دیگران است می‌تواند جذابیت شما را به طور قابل‌توجهی افزایش دهد.

۲. به نشانه‌ های غیر کلامی توجه کنید

یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم برای اینکه دریابیم چگونه جذاب باشیم، توجه به نشانه‌های غیرکلامی فرد است. به‌عبارت‌دیگر، نه‌تنها باید به آنچه شخص به شما می‌گوید گوش دهید، بلکه خوب است به نحوه صحبت‌کردن او نیز توجه کنید.

به‌عنوان‌مثال، آیا این شخص با صدای بلند صحبت می‌کند؟ تند تند نفس می‌کشد؟ زمزمه می‌کند یا ناله می‌کند؟ آیا دستش را مشت کرده یا عصبی راه می‌رود؟

در مقاله تکنیک های زبان بدن و نفوذ در احساسات افراد به‌خوبی یاد می‌گیرید، توجه به نشانه‌های غیرکلامی باعث ایجاد حس صمیمیت، همدلی و درک متقابل بین شما و مخاطبتان می‌شود؛ زیرا به‌طرف مقابل نشان می‌دهید، واقعاً برای آنچه که او به شما گفته ارزش و اهمیت قائل هستید.

این نوع رفتار در روابط اجتماعی بسیار جذاب است.

برای اینکه بدانیم چگونه جذاب باشیم، باید به مؤلفه‌های غیرکلامی توجه کنیم

۳. مهربانی را فراموش نکنید

در پاسخ به این سؤال که چگونه جذاب باشیم ؟ وقتی صحبت از رفتارهای تأثیرگذار در جذابیت می‌شود، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها مهربانی، همدلی و توجه داشتن نسبت به دیگران است. مهربانی، مراقبت و توجه به دیگران، بلافاصله مردم را به سمت شما جذب می‌کند.

تحقیقات نشان داده است مردم ترجیح می‌دهند وقت خود را با افراد مهربان و سخاوتمند بگذرانند، نه با کسی که بداخلاق و بدخو است.

رفتار محبت‌آمیز از نظر جذابیت به‌قدری قدرتمند است که حتی می‌تواند ظاهر شما را تحت‌تأثیر قرار دهد و به شما کمک کند از نظر فیزیکی نیز جذاب‌تر به نظر برسید.

البته این نکته مهم را فراموش نکنید، برای مهربان بودن باید از خودتان شروع کنید و توصیه‌های ربکا اسکریچفیلد در کتاب با بدن خود مهربان باشید، را به‌خوبی اجرا کنید تا علاوه بر احساس سلامتی و دوست داشتنی بودن، برای دیگران نیز جذابیت داشته باشید و از زندگی خود در کنار آن‌ها بیشتر لذت ببرید.

۴. قابل‌ اعتماد بودن را تمرین کنید

اگر هنوز به دنبال پاسخی برای پرسش چگونه جذاب باشیم هستید، خوب است بدانید که قابل‌اعتماد بودن می‌تواند شما را تبدیل به شخصیتی فوق‌العاده دوست‌داشتنی و جذاب کند. همان‌طور که نیال کسیدی در کتاب هنر تاثیرگذاری می‌گوید، برای جلب اعتماد دیگران نیاز به کسب مهارت متقاعدسازی اطرافیانتان دارید.

وقتی به روشی صادقانه رفتار می‌کنید، احتمال داشتن یک رابطه قوی با دیگران و متقاعدسازی آن‌ها را افزایش می‌دهید؛ زیرا آنها اعتماد بیشتری نسبت به شما پیدا خواهند کرد.

قابل‌اعتماد بودن شما را قادر می‌سازد تا روابط عمیق و معناداری با دیگران داشته باشید و به افراد موردعلاقه خود در سطحی عمیق‌تر و صمیمی‌تر نزدیک شوید.

هریک از ما به دنبال این هستیم که چگونه جذاب باشیم و می‌خواهیم برای ایجاد یک رابطه واقعی سرمایه‌گذاری کنیم، قابل‌اعتماد بودن یک قدم بسیار مؤثر برای رسیدن به این هدف به شمار می‌رود.

مطالعه‌ای در دانشگاه پنسیلوانیا نشان داده است وقتی صحبت از رفتارها و ویژگی‌هایی می‌شود که افراد در دوستان خود به دنبال آن هستند، رفتار قابل‌اعتماد، صادقانه و همدلانه از اهمیت بالایی برخوردار است. این دقیقاً موضوعی است که دیل کارنگی در کتاب آیین دوست یابی به آن پرداخته است.

۵. کیمیای اعتماد به‌ نفس را دریابید

اعتمادبه‌نفس، یک مهارت بسیار مهم درزندگی شخصی و حرفه‌ای شماست و نقش مهمی در جذب دیگران به سمت شما دارد. طبق تحقیقات انجام شده، زمانی که افراد احساس اعتمادبه‌نفس بیشتری دارند، دیگران آن‌ها را حتی از نظر فیزیکی جذاب‌تر ارزیابی می‌کنند.

اگر برای شما هم سؤال است چگونه در زندگی روزمره اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشید؟ خواندن کتاب ارزشمند “در باب اعتماد به نفس” آلن دوباتن و انجام تمرین‌های مختلف می‌تواند به افزایش اعتمادبه‌نفس شما کمک کند.

شاید عجیب باشد؛ اما انجام کارهای داوطلبانه، ورزش‌کردن، شروع یک سرگرمی جدید، مدیتیشن و گذراندن وقت با عزیزان، از جمله مواردی است که به تقویت اعتمادبه‌نفس شما کمک شایانی می‌کند.

 

منبع:بوکاپو

 

همه چیز درباره الگوریتم RankBrain

 

الگوریتم RankBrain چیست؟

سومین سیگنال رتبه بندی، RankBrain است! این چیزی است که گوگل در سال 2016 اعلامش کرد. پس عملا سئو کردن سایت بدون آگاهی کامل نسبت به الگوریتم رنک برین، یک عمل از پایه غلط است. با توجه به این موضوع در این مقاله تمامی چیزی که باید در مورد رنک برین بدانید را به شما توضیح می‌دهم. احتمالا بعد از مطالعه این مقاله، یک انقلاب جدید در سئوی سایت‌تان به وجود می‌آید!

الگوریتم RankBrain چیست؟

الگوریتم RankBrain چیست؟

رنک برین یک الگوریتم یادگیری ماشین است. در یادگیری ماشین، ابزار به جای اینکه دائما توسط انسان برنامه‌ریزی شود، خودش از رفتار انسان چیزی که باید را یاد می‌گیرد و به این ترتیب در یک چرخه رشد مداوم و بهبود دائمی قرار خواهد گرفت.

قبل از اینکه گوگل الگوریتم رنک برین را معرفی کند، الگوریتم‌های قبلی سعی می‌کردند به کمک کدگذاری مهندسان گوگل و توجه به یک‌سری شاخص‌ها، مثلا اینکه فلان کلمه کلیدی بیشتر در کدام صفحه از وب تکرار شده یا «بک لینک» و... رتبه صفحات را در نتایج جستجو مشخص کنند. اما امروز این الگوریتم تلاش می‌کند با بررسی مفهوم صفحات و دقت به رفتار کاربر، به سایت‌هایی رتبه بدهد که ارزش بیشتری ایجاد می‌کنند. به این ترتیب دیگر سئوکارها نمی‌توانند صرفا با تکرار بی‌مورد کلمه کلیدی در یک صفحه یا خرید تعداد زیادی بک لینک، صفحه‌شان را به رتبه اول نتایج برسانند!

الگوریتم RankBrain چطور کار میکند؟

الگوریتم رنک برین چند اقدام بسیار مهم انجام می‌دهد. اگر با نحوه کارکرد این الگوریتم آشنا باشید، خیلی راحت‌تر ‌می‌توانید سایت‌تان را برای دیده شدن در نتایج جستجو آماده کنید. پس اجازه بدهید به زبان ساده همه چیز را توضیح بدهم.

1_ توجه به رفتار کاربر

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که رنک برین ایجاد کرد، بررسی رفتار کاربر بود. همانطور که بالاتر هم گفته شد الگوریتم‌های قبلی با توجه به چیزهایی مثل تعداد دفعات تکرار کلمه کلیدی در صفحه، بک لینک، تازه بودن محتوا، طول محتوای صفحه و... آن را رتبه‌بندی می‌کردند. اما الگوریتم رنک برین در کنار انواع شاخص‌هایی که عنوان شد، به یک شاخص دیگر که رفتار کاربر است، اهمیت زیادی می‌دهد. یعنی چه؟ اجازه بدهید مثال بزنم:

تصور کنید کاربر بعد از جستجوی کلمه مورد نظرش، وارد سایت لینک اول می‌شود، بعد به دلیل سرعت پایین صفحه از آن بیرون می آید. وارد سایت دوم شده و به دلیل پیدا نکردن محتوای کاربردی از آن هم خارج میشود. در نهایت وارد سایت سوم شده و به خاطر اینکه محتوای مورد نظرش را در آن پیدا می‌کند، زمان زیادی را در آن صرف کرده و حتی چند صفحه دیگر آن سایت را هم مشاهده می‌کند.

خب در این شرایط رنک برین متوجه خواهد شد که 2 سایت اول برای کاربر، بازدهی نداشتند اما سایت سوم توانست جواب او را بدهد. حالا اگر رفتار این کاربر توسط دیگر کاربران هم تکرار شود، رنک برین اهمیت دیگر شاخص‌های رتبه بندی را کاهش داده و سایت لینک سوم را به لینک اول می آورد! همانطور که در backlinko هم نوشته شده:

"بسته به کلمه کلیدی، RankBrain اهمیت بک لینک، تازگی محتوا، طول محتوا، اعتبار دامنه و غیره را افزایش یا کاهش می‌دهد. بعد از این بررسی می‌کند که کاربر چه رفتاری در مورد تغییر رتبه سایت‌ها در نتایج دارد. اگر کاربران تغییرات ایجاد شده را دوست داشته باشند، سایت‌های جدید را دوست داشته باشند، الگوریتم به کار خودش ادامه می‌دهد و اگر نه، الگوریتم قدیمی دوباره فعال می‌شود."

نکته جالب: بر اساس گزارشی که در سایت bloomberg منتشر شده، گوگل از گروهی از مهندسان خواست بهترین صفحه را از میان چند سایت برای نمایش در نتیجه یک کلمه کلیدی مشخص کنند و این درخواست را از الگوریتم رنک برین هم کرد. در نهایت عملکرد رنک برین 10 درصد بهتر از مهندسان گوگل بود!

رنک برین چطور رفتار کاربر را بررسی میکند؟

همانطور که بالاتر گفته شد، رنک برین به رفتار کاربر توجه می‌کند. اما شاید بپرسید دقیقا به چه شاخص‌ها و فاکتورهایی توجه می‌کند تا مطمئن شود یک کاربر واقعا از این صفحه متنفر بوده یا آن را دوست داشته است؟ بر اساس گفته وب سایت معتبر backlinko، مهم‌ترین فاکتورهایی که ما از آنها خبر داریم اینها هستند:

نرخ کلیک یا CTR

تاثیر نرخ کلیک یا CTR در الگوریتم رنک برین

Click-Through-Rate یا نرخ کلیک، در واقع به این اشاره دارد که وب سایت شما در میان 10 نتیجه یک صفحه گوگل، چند بار دیده شده و چند بار کاربران روی آن کلیک کرده‌اند. مثلا اگر کاربری در گوگل کلمه طراحی سایت را جستجو کند، صفحه سایت پرتال همراه با 9 سایت دیگر در صفحه اول، یک بار دیده می‌شوند یا به زبان تخصصی‌تر، یک Impression می‌گیرند. حالا اگر همان کاربر وارد سایت پرتال شود، نرخ کلیک صفحات دیگر برابر با 0 و نرخ کلیک پرتال برابر با 100 درصد است.

اگر این عدد را در سطح بزرگ‌تر ببریم، اصولا در صفحه اول گوگل سایت رتبه اول بین 50 تا 70 درصد کلیک‌ها را جذب کرده و مابقی کلیک‌ها بین 9 سایت دیگر تقسیم می‌شود. اما وقتی الگوریتم رنک برین گوگل متوجه شود سایتی نرخ کلیک بیشتری از حد معمول دارد، یا وقتی لینک‌های اول نرخ کلیک کمتری از حد معمول داشته باشند، می‌فهمد که چیزی نیاز به تغییر دارد و باید رتبه سایت‌ها تغییر کند. مثلا اگر تعداد زیادی کاربر به دلیل آشنا بودن با نام پرتال حتی وقتی سایت ما در لینک سوم است دائم روی آن کلیک کنند، متوجه اعتبار سایت ما شده و یک امتیاز مثبت برایش در نظر می‌گیرد.

زمان اقامت کاربر یا Dwell Time

زمان اقامت کاربر یا Dwell Time

قطعا رنک برین قرار نیست صرفا با توجه به یک فاکتور، رتبه سایت‌ها را جابجا کند. در واقع بعد از ورود کاربر به سایت، یکی دیگر از فاکتورهایی که رنک برین به آن توجه می‌کند همین Dwell Time است. Dwell Time میزان زمانی است که شما قبل از برگشتن به صفحه جستجوی گوگل، در یک سایت می‌گذرانید. مثلا تصور کنید در گوگل عبارت سئو سایت فروشگاهی را جستجو کرده و وارد سایت x می‌شوید. اما بعد از ورود می‌فهمید که جواب سوال‌تان در این صفحه پیدا نمی‌شود. پس بعد از گذشت 10 ثانیه دوباره به گوگل برمی‌گردید. اینجا Dwell Time صفحه مورد نظر، برابر با 10 ثانیه بوده و به گوگل می‌گوید که کاربر نمی‌تواند پاسخش را در این سایت پیدا کند.

Bounce Rate

نرخ پرش یا بانس ریت

رابطه رتبه سایت در گوگل با نرخ پرش صفحه! نرخ پرش بیشتر، رتبه صفحه را کاهش می‌دهد.

نرخ پرش که یکی دیگر از فاکتورهای مهم سئو است، به شدت برای رنک برین مهم در نظر گرفته می‌شود. در واقع نرخ پرش چیزی شبیه به همان Dwell Time بوده و به این اشاره می‌کند که چه تعدادی از کاربران بدون انجام هیچ اقدامی، از صفحه سایت شما خارج شده‌اند. این یعنی اگر شما وارد سایت پرتال شده، بدون کلیک روی یک لینک، پر کردن یک فرم و... از آن خارج شوید، گوگل رفتار شما را یک پرش و Bounce در نظر می‌گیرد. تکرار این رفتار توسط دیگر کاربران در نزد گوگل برابر با بی‌ارزش بودن صفحه است.

Pogo-sticking

فاکتور Pogo-sticking در رنک برین

در نهایت به Pogo-sticking می‌رسیم. این فاکتور به کاربرانی اشاره می‌کند که مجبور می‌شوند برای پیدا کردن یک محتوا، چندین صفحه از گوگل را بررسی کنند. یعنی مثلا شما کلمه سئو چیست را در گوگل جستجو می‌کنید، وارد سایت اول شده و به دلیل سخت توضیح دادنش، از آن خارج می‌شوید. سایت دوم را به دلیل سرعت پایین صفحه و سایت سوم را هم به دلیل ظاهر زشت رها می‌کنید. اما وقتی وارد سایت چهارم می‌شوید، متوجه خواهید شد که این سایت به طور کامل پاسخ‌تان را می‌دهد. پس اینجا رنک برین گوگل برای 3 سایت اول یک نمره منفی و برای سایت چهارم نمره مثبت در نظر می‌گیرد.

2_ توجه به مفهوم صفحه

یک مرور کوچک داشته باشیم! گفتم الگوریتم رنک برین 2 عملکرد مهم دارد، یکی بررسی رفتار کاربر و رتبه بندی سایت‌ها بر اساس آن. دومی که الان قرار است به شما توضیحش بدهم، درک مفهوم صفحه است.

ببینید، در گذشته الگوریتم‌های گوگل برای پیدا کردن صفحات نزدیک به جستجوی کاربران، صرفا در میان متن صفحات به جستجو می‌پرداختند. حالا این را در نظر بگیرید که حدود 15 درصد از کلماتی که در روز در گوگل جستجو می‌شود، برای اولین بار جستجو شده‌اند! این یعنی 450 میلیون کلمه کلیدی ناآشنا برای الگوریتم‌های گوگل و همین موضوع باعث می‌شد گوگل حسابی به مشکل بخورد. چون مثلا اگر کاربر عبارت "خرید خانه در منطقه مسکونی پایین شهر تهران" را در گوگل وارد می‌کرد، الگوریتم‌ها به دنبال عباراتی مثل خرید خانه، منطقه مسکونی، پایین شهر تهران و... می‌گشتند و صفحات نه‌چندان دقیقی را به کاربر نشان می‌دادند.

اما امروز شرایط فرق کرده! در واقع امروز رنک برین به مفهوم کلماتی که شما جستجو می‌کنید توجه دارد و نه فقط خود عبارت! به همین دلیل است که امروز گوگل، هم در نتیجه جستجوی عبارت هدیه و هم عبارت کادو، یک‌سری نتیجه مشابه را به شما نشان می‌دهد! یا در مثالی دیگر حتی اگر عبارت موجود سبز در فیلم جنگ ستارگان را جستجو کنید، به جای گشتن به دنبال کلمات سبز، موجود، فیلم جنگ ستارگان و... مستقیم صفحه‌ای مرتبط به یودا را به شما نشان می‌دهد!

توجه به محصول صفحه در الگوریتم رنک برین

همانطور که مشخص است، رنک برین به کمک یادگیری ماشین، سعی می‌کند منظور شما را از جستجو بفهمد و در نتیجه، صفحات نزدیک‌تری به جستجوی‌تان را نشان‌تان بدهد. اگر می‌پرسید که دقیقا گوگل چطور به چنین فناوری خاصی دست پیدا کرده و چطور اینقدر دقیق منظور ما را متوجه می‌شود، جواب در یک‌سری الگوریتم‌های پیچیده و البته سخت است که توضیح‌شان از حوصله این مقاله خارج است.

چطور سایت‌مان را برای رنک برین سئو کنیم؟

چطور سایت‌مان را برای رنک برین سئو کنیم؟

خب، احتمالا حتی اگر این بخش از مقاله را هم نخوانید خودتان تا حدودی متوجه شده‌اید که دیگر الگوریتم رنک برین چطور کار می‌کند و ما چطور باید سایت‌مان را برای دیده شدن در آن سئو کنیم. اما با این‌حال برای اینکه نکات ریز و مهم جا نیوفتد، در ادامه چیزهایی که باید بدانید را به شما توضیح می‌دهم.

1_ عنوان‌ها را بهینه کنید

اجازه بدهید از فاکتور نرخ کلیک شروع کنیم. همانطور که متوجه شدید، امروز باید برای دیده شدن در گوگل روی عنوان‌ها حسابی زمان بگذاریم. یکی از اولین انتخاب‌هایی که دارید، این است که یک بار عنوان تمامی صفحات سایت‌تان را از ابتدا و با هدف نوشتن یک عنوان جذاب، تغییر بدهید. قبل از این کار پیشنهاد می‌کنم حسابی در مورد تکنیک‌های نوشتن عنوان جذاب، استفاده از کلمات قدرتمند و... جستجو کنید.

2_ برندسازی کنید

یکی دیگر چیزهای مهمی که باعث افزایش نرخ کلیک شما در نتایج جستجو می‌شود، برندسازی است. در واقع اگر به کمک تبلیغات، تولید محتوا، سئو، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و... به کاربران حوزه کاری‌تان معرفی شده باشید، قطعا آنها بعد از دیدن نام‌تان در نتایج جستجو راحت‌تر به شما اعتماد می‌کنند. به همین دلیل است که امروز حتی بعضی شرکت‌های بزرگ در حوزه‌های پررقابت سئو مثل خرید بلیت هواپیما، حسابی روی برندسازی هزینه می‌کنند. جالب‌تر اینجاست که حتی یکی از دلایل موفقیت دیجی کالا همین برند بودنش است که باعث می‌شود نرخ کلیک زیادی در نتایج جستجو داشته باشد.

3_ سرعت را بهینه کنید

مخصوصا در ایران که کاربران سرعت اینترنت واقعا پایینی دارند، سرعت سایت اهمیت بسیار زیادی دارد. پس هم با هدف بهبود تجربه کاربری مخاطبان سایت‌تان و هم با هدف جلوگیری از افزایش نرخ پرش و زمان اقامت کاربر، حتما از تکنیک های «افزایش سرعت سایت» کمک بگیرید.

4_ تجربه کاربری را بهینه کنید

بهینه سازی سایت برای الگوریتم رنک برین

اگر در حوزه‌های پررقابت در حال فعالیت هستید، مثلا حوزه طراحی سایت، حوزه‌های مسافرتی، آموزشی و... مهم است که سایت‌تان تجربه کاربری خیلی خوبی داشته باشد. یعنی کاربر بتواند به راحتی و با چند کلیک، در آن به هدفش برسد. اگر این‌چنین نباشد، ممکن است کاربران به دلیل تجربه کاربری یا حتی ظاهر زشت، از سایت‌تان خارج شده و الگوریتم رنک برین را تحریک کنند که رتبه شما را کاهش بدهد.

5_ محتوا بنویسید!

می‌دانید، دیگر امروز منظور ما سئوکارها از محتوا، فقط محتوا نیست! در واقع دوران روزی که برای نوشتن یک مقاله کافی بود چند بار کلمه کلیدی را در آن تکرار کنید، گذشته است! امروز برای دیده شدن در گوگل باید مقالاتی بنویسید که به شکل همه‌جانبه سوالات کاربر را پاسخ داده و البته به شکل ساده و با لحنی روان نوشته شده.

نکته: یکی از نظریه‌هایی که هنوز اثبات نشده، این است که اگر در زمان نوشتن محتوا به موضوعات جانبی زیادی بپردازید، احتمال رتبه گرفتن‌تان زیاد می‌شود. البته نه این معنی که مقاله را بی‌جهت طولانی کنید. صرفا به این معنی که تمام سوالات مخاطب در مورد مسئله را پاسخ بدهید. منظور همان محتوای آسمانخراش است.

6_ به سراغ کلمات طولانی بروید

منظور از کلمات طولانی، کلمات کلیدی طولانی‌تر از 3 کلمه هستند. مثلا کلمه آموزش سئو کردن سایت‌های آموزشی! گفته شده تولید محتوا و تمرکز روی این کلمات طولانی باعث می‌شود رنک برین توجه بیشتری به سایت شما نشان بدهد. البته قرار نیست برای کار روی این کلمات، کلمات کوتاه، اصلی و پررقابت سایت‌تان را فراموش کنید.

7_ اسکیماها را اضافه کنید

یکی از بهترین راهکارها برای کمک کردن به گوگل جهت درک بهتر محتوای صفحات شما، این است که کدهای اسکیما را به سایت‌تان اضافه کنید. اینها کدهایی هستند که باعث می‌شود گوگل راحت‌تر بفهمد هر صفحه از سایت شما چه محتوا و جزئیاتی دارد.

منبع: پورتال

ویژگی های مهمی که باید در طراحی وبسایت در نظر گرفته شود

 شما در زندگی نیاز‌های مختلفی دارید، برخی از این نیاز‌ها مانند خوراک، پوشاک و مسکن بنیادی هستند و بدون حتی یکی از آنها قادر به زندگی کردن نخواهید بود. برخی دیگر مانند یک شغل با درآمد خوب و روابط اجتماعی سالم تنها می‌توانند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشند ولی در نبود آن‌ها هم می‌توان زندگی کرد.

حالا مثال بالا را وارد دنیای اینترنت کنید. زمانی که شما قصد راه‌اندازی یک وب سایت را دارید نیز مشابه همین موضوع صادق است. یعنی برای ساختن یک وب سایت هم نیازهایی بنیادی دارید که بدون آنها داشتن سایت ممکن نیست و هم نیازهایی که می‌توانند به افزایش کیفیت سایت شما و تاثیرگذاری بیشتر آن کمک کنند.

2 نیاز اساسی که وب‌سایت شما باید پاسخ بدهد

قبل از آنکه بخواهیم در ویژگی‌های یک وب‌سایت عالی دقیق شویم، ابتدا باید به دو مساله اساسی در طراحی وب‌سایت نگاه کنیم. تمام نکات و اصول مهم طراحی سایت را می‌توان زیر مجموعه‌ای از این دو دانست.

توجه و رعایت این موارد باعث می‌شود که شما یک سایت عالی داشته باشید که می‌تواند بازدهی فوق‌العاده برای شما داشته باشد... و توجه نکردن به آنها مساوی است با یک سایت ضعیف و فراموش‌شدنی. اما این دو جنبه طراحی سایت چه هستند؟

  • تجربۀ کاربری (User Experience)

    اولین هدف وب سایت شما، ارائه تجربه کاربری خوب (به اصطلاح UX) است. فکر می‌کنم حدس زدن معنای این کلمه چندان کار سختی نباشد. این عبارت به حس و تجربه کاربر از سایت شما اشاره دارد.
    شما باید وب سایت خود را از دریچه نگاه کاربر ببینید و کاری کنید که تجربه او لذت بخش باشد. برای مثال مطمئن شوید که  کاربر راحت می‌تواند از سایت شما استفاده کند، دسترسی به بخش های مهم سایت به سادگی ممکن است، همه متن ها واضح و قابل فهم هستند، سایت شما از لحاظ بصری زیباست و ...
    بسیاری از نکاتی که در این مقاله آورده شده است، بخشی از یک تجربه کاربری خوب محسوب می‌شوند.
  • سئو (SEO)

    لازم نیست گیج شوید! معنی این کلمه چندان عجیب و غریب نیست. سئو یعنی شما سایت خود را به نحوی بسازید که بتواند رتبه های بالایی را در گوگل (و سایر موتورهای جستجوگر) به دست آورد. این کلمه مخفف Search Engine Optimization یا همان بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است.
    روزانه میلیون‌ها جستجو در اینترنت انجام می‌شود که بخش قابل توجهی آنها از طریق گوگل است. این جستجوها بسیار متفاوت هستند و قطعاً بخشی از آنها، در حیطه کاری شماست. برای مثال اگر شما یک فروشگاه اینترنتی موبایل داشته باشید، قطعاً کسی که عبارت "خرید موبایل" را جستجو می‌کند، برایتان یک کاربر ایده‌آل محسوب می‌شود.
    در واقع، حضور در گوگل می‌تواند یک راه عالی برای افزایش بازدید و فروش سایت شما باشد. اما برای این منظور در درجه اول لازم است سایت شما تمام استانداردها و اصولی که برای موتورهای جستجوگر مهم است را رعایت نماید. بسیاری از نکاتی که در ادامه می‌آیند، می‌توانند در سئو یا رتبه گوگل شما تاثیرگذار باشند.

همانطور که دیدیم، برای یک طراحی سایت خوب شما هم باید کاربران را در نظر بگیرید و هم موتورهای جستجوگر را. اما به هیچ وجه فکر نکنید که این دو مورد از هم جدا هستند. در واقع هر چقدر تجربه کاربری سایت شما بهتر باشد، طبیعتاً در نتایج جستجوهای گوگل نیز رتبه بهتری خواهید داشت.در واقع تمام نکاتی که در ادامه می‌آیند، به طور مستقیم بر روی هر دوی این مسائل تاثیرگذار هستند.

6 ویژگی و نکته که در طراحی سایت مهم هستند

حالا که دو هدف اساسی در طراحی سایت چه هستند، بگذارید در ویژگی‌‌ها و امکانات یک سایت عالی دقیق‌تر شویم و ببینیم که هنگام طراحی سایت شما باید به چه نکاتی توجه داشته باشید. رعایت این نکات و اصول در طراحی سایت باعث می‌شود سایت شما تاثیر بسیار بهتری بر روی مخاطبان بگذارد و رتبه های بهتری را نیز در گوگل بدست آورد.

  • سرعت بالای وب‌سایت (Page Speed)

خودتان را جای کاربرانی که از سایت شما استفاده می‌کنند بگذارید. ایشان همان کلیک‌کننده‌هایی هستند که معنی صبر کردن را به خوبی نمی‌دانند و تنها یک چیز برایشان مهم است؛ رسیدن به مطلب دلخواه در کسری از ثانیه! پس طبیعتاً زمانی که کاربر مجبور باشد خیلی منتظر نمایش سایت شما بماند، هیچ بعید نیست که صفحه شما را ببندد و به سراغ یک سایت دیگر برود. این موضوع همچنین تاثیری مستقیم در رتبه سایت شما در گوگل خواهد داشت.

ما یک مقاله کامل در زمینه سرعت وب سایت و اهمیت آن منتشر کرده‌ایم. این مقاله هم می‌تواند اهمیّت سرعت بالای یک وب سایت را برای شما واضح کند، هم به شما یاد بدهد که چگونه می‌توانید سرعت وب‌سایت خود را بسنجید.

  • ریسپانسیو بودن (Responsive) یا واکنش گرایی سایت

ریسپانسیو بودن بدین معنی است که سایت شما خودش را با تمام اندازه‌های صفحه (کامپیوتر، تبلت و گوشی همراه) تطبیق دهد. این ویژگی کمک می‌کند که هر کسی با هر دستگاهی به راحتی بتواند از سایت شما استفاده کند.

در سال 2015 بود که گوگل اعلام کرد جستجوهای انجام شده با موبایل بیش از 50% کل جستجوهای گوگل را شامل میشوند. برای سایت شما هم عین همین موضوع صادق است. یعنی اکثر کاربران شما با گوشی به سراغتان می‌آیند. پس بسیار مهم است که سایت خود را برای گوشی‌های موبایل آماده کنید. البته مساله فقط کاربران نیستند. وقتی که کاربری از طریق گوشی در گوگل جستجو می‌کند، رتبه‌های برتر برای سایت‌هایی خواهد بود که ریسپانسیو هستند، چرا که استفاده از آنها برای کاربر گوشی راحت‌تر است. پس ریسپانسیو بودن روی ترافیک سایت شما از گوگل هم تاثیرگذار خواهد بود.

  • داینامیک (Dynamic) بودن وب سایت

داینامیک یا پویا بودن وب‌سایت، یکی از مفاهیم ابتدایی در طراحی سایت است که شناخت آن بسیار اهمیت دارد. زمانی که سایت شما داینامیک باشد، بخش‌های مختلف آن به یکدیگر متصل هستند. یعنی مثلاً زمانی که شما یک مقاله جدید در وبلاگ خود منتشر می‌کنید، این مقاله در صفحه اصلی سایت شما نیز نمایش داده می‌شود.

وقتی که سایت شما داینامیک باشد، توسعه آن راحت است. اما اگر سایت شما استاتیک (غیر داینامیک) باشد، آن وقت افزودن امکانات جدید، وبلاگ‌نویسی و ... چندان راحت نخواهد بود. پس عملاً سایت شما بیشتر از یک معرفی ساده، کاربردی نخواهد داشت.

  • وجود امکان وبلاگ نویسی در سایت

محتوا، عضو جدایی‌ناپذیر جهان اینترنت است. وقتی شما در سایت خود مطالب آموزشی در زمینه کسب و کارتان داشته باشد، کاربران راحت‌تر به شما اعتماد می‌کنند. اما برای آنکه بتوانید در سایت خود مقاله منتشر کنید، لازم است که وب سایت شما از قابل وبلاگ نویسی پشتیبانی کند. پس اگر قصد دارید حضوری جدی در دنیای اینترنت داشته باشید و فقط به معرفی خود بسنده نکنید، مطمئن شوید که سایت شما وبلاگی دارد.

  • طراحی ظاهری سایت (User Interface)

ظاهر سایت شما اهمیت بسیاری دارد. ظاهر اولین چیزی است که توجه کاربران را به خود جلب می‌کند و می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی آنها داشته باشد. پس باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید. 

فرض کنید وقتی وارد یک خانه می‌شوید، نحوه‌ی تزئین و دکور داخلی خانه مجذوبتان می‌کند و دیگر دلتان نمی‌آید از خانه بیرون بیاید. یک وب‌سایت هم به همین شکل است. اگر ظاهر وب‌سایت مجذوبتان کند و طراحی گرافیکی آن را دوست داشته باشید، به این معنی است که وقت بیشتری را در آن صرف خواهید کرد. ظاهر سایت با کلمه User Interface (یا به اصطلاح UI) هم شناخته می‌شود. 

  • کدنویسی تمیز قالب سایت

آخرین مساله‌ای که خوب است به آن توجه داشت، کدنویسی قالب است. هر چقدر که یک قالب تمیزتر و بهتر نوشته شود، توسعه آن راحت‌تر خواهد بود و با اشکالات کمتری روبرو می‌شود. به علاوه کدنویسی خوب و رعایت اصول درست باعث داشتن رتبه بهتری در گوگل هم می‌شود. البته بررسی این مساله شاید چندان راحت نباشد و واقعاً لازم هم نیست که وقت بسیار زیادی را صرف آن کنید. فقط مطمئن باشید که یک تیم حرفه‌ای سایت شما را می‌سازد.

با سایت ساز پرتال، شما یک سایت عالی خواهید داشت

اگر قصد راه‌اندازی یک وب سایت را دارید، یکی از بهترین گزینه‌های شما، استفاده از سایت ساز پرتال است. تمام ویژگی ها و اصول مهم طراحی سایت که در این مقاله گفته شد، در سایت ساز پرتال رعایت شده است و شما می‌توانید از کیفیت وب سایت خود مطمئن باشید.

سخن نهایی

اگر قصد دارید در دنیای اینترنت موفق شوید، اولین قدم داشتن یک وب سایت خوب است. شما با رعایت نکات و اصولی که در اینجا گفته شد، قطعاً می‌توانید یک سایت عالی داشته باشید. وب سایتی که به شما کمک می‌کند رشد سریع‌تری را تجربه کنید. اما متاسفانه، بسیاری از طراحان سایت هستند که به این نکات چندان توجهی ندارند و این موضوع می‌تواند به اتلاف وقت و هزینه شما منجر شود. پس حتماً وقت بگذارید، در مورد این موارد اطلاعات پیدا کنید و مطمئن شوید که طراح سایت شما آنها را رعایت می‌کند.

link soorce:https://www.portal.ir/website-design-key-features

مادر خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد

 مادران به عنوان موثر‌ترین افراد در برقراری آرامش و صمیمیت در خانواده ها به شمار می‌روند و نقش بسیار زیادی در تربیت فرزندان دارند و از طرف دیگر فرزندان احساس صمیمیت بیشتری با مادر خود دارند، در این مطلب به معرفی ویژگی‌های یک مادر نمونه می‌پردازیم.

mother

• عشق بی قید و شرط دارد: کودکانی که از مادر خود عشق و توجه می‌گیرند در جامعه و در روابط عاشقانه عملکرد بهتری دارند.

• به ایمنی و امنیت فرزندش توجه می‌کند: یک مادر خوب یک محیط امن برای رشد و شکوفایی فرزندش فراهم می‌کند. محیطی آرام و بدون ترس و اضطراب که کودک به راحتی و بدون دغدغه و استرس زندگی کند.

• از خودش انتقاد نمی‌کند: یک مادر خوب هیچ وقت خودش را با دیگر مادران مقایسه نمی‌کند، چون هیچ وقت هیچ دو مادری شبیه هم نیستند.

• از خودش مراقبت می‌کند و برای خود وقت می گذارد: مراقبت از خود بخش مهمی از مادر بودن است. مادری که از خود مراقبت نمی‌کند نمی‌تواند از فرزندان خود مراقبت کند.

• با فرزندش رابطه صمیمی برقرار می‌کند: صحبت کردن با کودک و وقت گذاشتن برای او حس امنیت و مهم بودن را در او تقویت می‌کند. یکی از ویژگی‌های مادر خوب این است که چند ساعتی در روز با فرزندش بازی می‌کند.

• فرزندش را همانطور که هست دوست دارد: گاهی اوقات فرزند ما با انتظاراتی که داریم مطابقت ندارد. یک مادر خوب فرزندش را فارغ از هر معلولیت و ناتوانی و ... دوست دارد و قبول می‌کند.

• یک الگوی مناسب، شاد و قوی می باشد: بچه ها با بزرگ شدن همه چیز را از والدین خود کپی می‌کنند و یاد می‌گیرند. به آنها نشان دهد که چگونه باید رفتار کنند ، الگویی باشد که فرزندانتان به آن نیاز دارند.

• همیشه احترام گذار می باشد: احترام دو طرفه است اگر می‌خواهید فرزندتان به شما احترام بگذارد، در عوض باید به او احترام بگذارید . وقتی شما با فرزندتان بد حرف می‌زنید و بد بر خورد می‌کنید و همیشه با الفاظ بد او را خطاب قرار می‌دهید، اصلا نباید انتظار داشته باشید که از کلمات مناسبی برای ارتباط برقرار کردن با شما استفاده کند.

• بخشش، گذشت و صبوری را فراموش نمی‌کند: فرزندان شما اشتباه می‌کنند. وقتی اشتباه می‌کنند باید آنها را ببخشید و صبور باشید. آنها همیشه در حال یادگیری هستند. پس از نظم و انضباط و تنبیه، باید با آغوش و بوسه آنها را ببخشید. قهر و تنبیه بیش از حد بچه‌ها را از اشتباه می‌ترساند. همین ترس باعث می‌شود دوباره اشتباه کنند. با او درباره اشتباهی که کرده صحبت کنید و برای اینکه دیگر آن کار را انجام ندهد یک راه حل مناسب پیدا کنید.

 

 گردآورنده: سارا معصومی، روانشناس تربیتی

 منبع :بنیاد مادر

 

هر آنچه باید درباره تسمه تایم بدانید

 بهترین زمان برای تعویض تسمه تایم چه موقع است؟

تسمه تایم یکی از اجزای حیاتی موتور وسیله نقلیه شما است که هماهنگی قطعات مختلف داخلی را تضمین می‌کند. با گذشت زمان، تسمه تایم ممکن است فرسوده شود و مستعد خرابی شود و منجر به آسیب شدید موتور شود.

 

برای جلوگیری از تعمیرات و خرابی‌هایی پرهزینه، بسیار مهم است که بدانید بهترین زمان تعویض تسمه تایم چه زمانی است.

 

در این مقاله راهنمای جامعی را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا به شما کمک کند تا زمان‌بندی بهینه برای تعویض تسمه تایم خود را تعیین کنید و از طول عمر و قابلیت اطمینان موتور وسیله نقلیه خود اطمینان حاصل کنید.

 

آشنایی با تسمه تایم

قبل از بحث در مورد بهترین زمان برای تعویض تسمه تایم، لازم است نقش و عملکرد آن در موتور را درک کنید. تسمه تایم وظیفه همگام‌سازی چرخش میل بادامک و میل‌لنگ را بر عهده دارد و به سوپاپ‌ها اجازه می‌دهد در زمان مناسب در حین کار موتور باز و بسته شوند.

 

این زمان‌بندی دقیق احتراق کارآمد و عملکرد کلی موتور را تضمین می‌کند. برای آشنایی بیشتر با انواع تسمه تایمینگ با ما همراه باشید.

 

توصیه‌های سازنده

یکی از معتبرترین منابع برای تعیین بهترین زمان برای تعویض تسمه تایم، سازنده خودرو شما است. سازندگان خودرو معمولاً بر اساس فاکتورهایی مانند مسافت پیموده شده و زمان، فواصل توصیه شده برای تعویض تسمه تایم را ارائه می‌دهند. این توصیه‌ها می‌تواند بین مدل‌ها و انواع مختلف متفاوت باشد.

 

برای یافتن دستورالعمل‌های خاص برای وسیله نقلیه خود، با دفترچه راهنمای مالک خودرو یا وب‌سایت سازنده خود مشورت کنید.

 

فاصله توصیه شده اغلب بر حسب مسافت پیموده شده (به‌عنوان‌مثال، هر ۶۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ مایل) یا زمان (مثلاً هر ۵ تا ۷ سال) بیان می‌شود.

 

رعایت این توصیه‌ها برای اطمینان از عملکرد بهینه تسمه تایم و جلوگیری از خرابی‌های احتمالی بسیار مهم است.

 

علائم ساییدگی و آسیب تسمه تایم

درحالی‌که توصیه‌های سازنده به‌عنوان یک دستورالعمل کلی عمل می‌کنند، مهم است که از علائمی که نشان‌دهنده ساییدگی یا آسیب احتمالی تسمه تایم هستند آگاه باشید. نادیده‌گرفتن این علائم هشداردهنده می‌تواند منجر به خرابی تسمه و آسیب شدید موتور شود. در اینجا برخی از علائم رایج وجود دارد که باید مراقب آنها باشید:

 

ساییدگی و آسیب تسمه تایم

 مسافت پیموده شده یا آستانه زمانی

اگر وسیله نقلیه شما به مسافت پیموده شده یا فاصله زمانی توصیه شده توسط سازنده رسیده یا از آن فراتر رفته است، توصیه می‌شود به طور مرتب تسمه تایم را تعویض کنید.

 

سایش قابل‌مشاهده

تسمه تایم را از نظر علائم سایش، مانند ترک‌خوردگی، ساییدگی یا ازدست‌دادن دندانه‌ها بررسی کنید. هر گونه آسیب قابل‌مشاهده نشان‌دهنده نیاز به تعویض فوری است.

 

صدای ناهنجار و غیرعادی

 صداهای غیرمعمول با صدای بلند که از محفظه موتور می‌آیند ممکن است نشان‌دهنده شل بودن یا ازکارافتادن تسمه تایم باشد. به دنبال بازرسی دقیق باشید و در صورت لزوم تسمه را تعویض کنید.

 

سوخت ناقص موتور یا دور خشن

تسمه تایم فرسوده می‌تواند باعث عملکرد نامنظم موتور و در نتیجه آتش‌سوزی ناقص، دور آرام خشن یا مشکل در راه‌اندازی موتور شود.

 

نشت روغن

اگر روغن به تسمه تایم نشت کند، می‌تواند مواد تسمه را خراب کرده و طول عمر آن را کاهش دهد. نشت روغن را بررسی کنید و سریعاً هر مشکلی را برطرف کنید.

 

 لرزش بیش از حد

لرزش یا حرکات تکان‌دهنده موتور ممکن است نشان‌دهنده مشکلات تسمه تایم باشد. از یک تکنسین ماهر بخواهید تسمه را بررسی کند و در صورت نیاز آن را تعویض کند.

 

داغ‌شدن بیش از حد موتور

خرابی تسمه تایم می‌تواند سیستم خنک‌کننده موتور را مختل کند و منجر به گرم‌شدن بیش از حد شود. اگر موتور شما به طور مداوم داغ است، مهم است که تسمه تایم را به‌عنوان یک علت احتمالی بررسی کنید.

 

مزایای تعویض پیشگیرانه تسمه تایم

تعویض پیشگیرانه تسمه تایم، قبل از اینکه علائم ساییدگی یا آسیب‌دیدگی نشان داده شود، مزایای متعددی دارد. اولاً، خطر خرابی ناگهانی تسمه تایم را کاهش می‌دهد که می‌تواند منجر به آسیب شدید موتور و تعمیرات پرهزینه شود.

 

ثانیاً، جایگزینی فعال، آرامش خاطر را به‌خصوص در سفرهای طولانی فراهم می‌کند یا هنگام رانندگی در مناطق دورافتاده که ممکن است کمک فوری محدود باشد.

 

علاوه بر این، تعویض تسمه تایم در بازه زمانی توصیه شده به حفظ عملکرد بهینه موتور، راندمان سوخت و قابلیت اطمینان کمک می‌کند. این تضمین می‌کند که اجزای داخلی موتور به طور هماهنگ به کار خود ادامه می‌دهند و از برخورد احتمالی سوپاپ و پیستون جلوگیری می‌کند.

بهترین زمان برای تعویض تسمه تایم چه موقع است؟

تعویض پیشگیرانه تسمه تایم

 

نتیجه‌گیری

دانستن بهترین زمان برای تعویض تسمه تایم برای سلامت و طول عمر موتور وسیله نقلیه شما بسیار مهم است. با پیروی از توصیه‌های سازنده، توجه به علائم ساییدگی یا آسیب و تعویض پیشگیرانه تسمه تایم، می‌توانید از تعمیرات پرهزینه، خرابی موتور و ناراحتی در جاده جلوگیری کنید.

 

تعمیر و نگهداری منظم و تعویض به‌موقع تسمه تایم باعث می‌شود موتور شما به‌خوبی کار کند و تجربه رانندگی ایمن و لذت بخشی را تضمین می‌کند.

منبع :مجله تالاب

راه های کاهش خواب و افزایش ساعت مطالعه

 مشکلات خواب کنکوری ها

خب با یه مقاله علمی بحث رو شروع میکنیم. با ما باشین

اکثر مردم از خوابیدن آخر هفته ها لذت می برند، اما برای برخی موضوع بیدار شدن و یا بلند شدن از رختخواب یک معضل روزانه است که گاهی زندگی آنها را برهم می زند.

اکنون دانشمندان به این نتیجه رسیدند که چرا عده ای از مردم در بیدار شدن صبح مشکل دارند. آنها علت این معضل را، آهسته بودن ساعت داخلی بدن این افراد عنوان کرده اند.

یک تیم از دانشگاه آدلاید در استرالیا اختلال در فازهای خواب به تأخیر افتاده را مورد تحقیق قرار داده اند. تحقیقاتی که با عدم توانایی همیشگی در خوابیدن و بیدار شدن در ساعت مقرر توصیف می شود.

این شرایط ۱۵ درصد از نوجوانان را تحت تأثیر قرار می دهد، اما می تواند به یک مشکل در تمام طول زندگی تبدیل شود.

نتایج اولیه نشان می دهد که ساعت داخلی بدن افرادی که دارای این اختلال هستند، کندتر از معمول کار می کند.
ساعت داخلی بدن اکثر افراد ۲۴ ساعته است. این یک ریتم طبیعی است که بر خواب و دمای بدن تأثیرگذار است، اما برای افرادی که دارای اختلال فازهای خواب به تأخیر افتاده هستند، تکمیل این چرخه بیشتر طول می کشد و آنها ترجیح می دهند که دیرتر به رختخواب بروند و دیرتر بیدار شوند.

اکثر افرادی که دیروقت می خوابند، نمی توانند تا ساعت دو یا سه صبح بخوابند و این حالت زودترین ساعتی است که آنها به تختخواب می روند، همین امر بیدار شدن صبح روز بعد را دشوار می کند.

بسیاری از موجودات زنده، ریتم های شبانه روزی را دنبال می کنند که این امر یک چرخه روزانه فراهم می کند که مدیریت آن بر عهده ساعت داخلی بدن است.

این ساعت بر خواب و بیداری تأثیرگذار است و دمای بدن و ترشح هورمون ها را کنترل می کند.
محققان اظهار داشتند، وقتی که بدن در معرض نور خورشید صبحگاهی قرار می گیرد، ساعت بدن متوجه می شود که وقت بیدار شدن است. این مسئله می تواند تحت تأثیر عوامل زیست محیطی مانند سطح نور محل زندگی و یا پرواز بین منطقه های مختلف زمانی و یا کار کردن در شیفت های کاری شب قرار بگیرد.
در زیر ۲۲ نکته برای رسیدن به عادت صبح زود از خواب بلند شدن ذکر شده که در نوع خودشان جالب هستند و اگر کسی اراده کافی داشته باشد، می تواند با آن نکات، این عادت بسیار خوب و مفید را در خود ایجاد کند:
 
مشکلات خواب کنکوری هامشکلات خواب کنکوری ها
۲۲ نکته برای رسیدن به عادت صبح زود از خواب بلند شدن ( مشکلات خواب کنکوری ها )

۱- محیط خواب تان را برای بیدار شدن مساعد کنید:

جایی که در آن می خوابید و صبح قرار است در آن بیدار شوید خودش می تواند یک عامل برای سحرخیزی باشد. هرچند این عامل در افراد مختلف متغیر است اما مثلاً نظم اتاق خواب سبب شود شما احساس کنید سر زمانی که با خود قرار گذاشته اید، باید از خواب بیدار شوید.

۲- به اندازه کافی بخوابید:

یکی از عوامل اصلی است که سبب می شود افراد با زود از خواب بیدار شدن مشکل داشته باشند. در اصل داشتن خواب کافی، زود بیدار شدن از خواب را چندین بار آسان تر می کند.
بایستی کمی با خودتان برای رفتن به موقع به رختخواب جدال نموده و سعی کنید بر نگرانی از دست دادن ساعات انتهایی شب و بعضاً نیمه شب پایان دهید. البته جای نگرانی هم نیست، می توانید این ساعات را با سحرخیزی در فردا صبح به دست بیاورید.
۳- کارهای روز بعدتان را در شب قبلش مشخص کنید:

نوشتن و یادداشت کردن کارهای مهمی که قرار است صبح بعد از بیدار شدن از خواب انجام دهید، می تواند اراده شما را در سحرخیزی و شروع بی درنگ روزمرگی تان محکم تر کند. هرچه اراده قوی تری داشته باشید، راحت تر می توانید سحرخیز شوید.

۴- در رختخواب مطالعه نکنید:

گذراندن چندین دقیقه در رختخواب و سعی در آرام کردن جسم و روح تان، بدن شما را متوجه می سازد که زمان خواب فرا رسیده است. با تمرین در این زمینه می توانید کم کم با ورود به رختخواب در کمتر از ۱۰ دقیقه به خواب بروید. پرداختن به کارهای جنبی مثل کتاب خواندن بیشتر باعث به هم ریختگی فکر و طولانی شدن زمان به خواب رفتن می شود.

۵- بلافاصله قبل از خواب چیزی نخورید:

اگر در فاصله زمانی کمتر از دو ساعت به خوابیدن چیزی بخورید و بعد به رختخواب بروید، بدن شما درگیر هضم غذا خواهد بود. این امر می تواند در خواب شما اختلال ایجاد کند یا اصلاً زمان به خواب رفتن تان را طولانی کند.

۶- استرس را در خودتان از بین ببرید:

استرس یکی از مواردی هست که همیشه سبب کم خوابی می شود. می توان استرس را با تمرینات ویژه یوگا یا سعی بر کنترل نحوه تنفس و سایر موارد قبل از رفتن به رختخواب کاهش داد.

۷- به خودتان جایزه بدهید:

همیشه قرار نیست با این تفکر از خواب بیدار شوید که مثلاً کلی کار دارید. می توانید برای خودتان در صورتی که زود از خواب بیدار شوید، مواردی را به عنوان جایزه تعیین کنید، مثلاً دیدن یک برنامه تلویزیونی صبحگاهی مورد علاقه، خوردن صبحانه ای خاص یا خوردن یک بستنی در شروع صبح یا هر چیز دیگری که می تواند برای بیدار شدن و ترک سریع رختخواب در صبح زود به شما انگیزه دهد.

۸- نرمش های صبحگاهی:

قدری نرمش یا ورزش خاص در شروع صبح می تواند سبب گردش بهتر خون در بدن شود، شما را در شروع صبح شاداب تر نماید و در نهایت روزتان را به بهترین شکل ممکن شروع کنید.

۹- در رختخواب به خودتان برای بیدار شدن دروغ نگویید:

همیشه سعی کنید بلافاصله بعد از بیدار شدن، رختخواب خودتان را ترک کنید. این که مثلاً ۱۰ یا ۲۰ دقیقه دیگر از جایم بلند خواهم شد، در حالی که بیدار شده اید، اصلاً به شما کمکی نخواهد کرد و هرچه بیشتر در رختخواب بمانید، بدن تان تمایلش برای بازگشت به خواب عمیق بیشتر می شود.

۱۰- با پنجره های باز بخوابید:

هوای تازه برای همه ما خوب است و سبب می شود تا خواب عمیق تر و آرام تری داشته باشیم.

۱۱- سعی کنید با طلوع خورشید بیدار شوید:

بیدار شدن با طلوع خورشید از نظر روان شناسی باعث می شود در شروع روز بسیار سرحال تر باشید و بدن تان نیز کم کم برای بیدار شدن در این زمان خاص، تبدیل به ساعت می شود.

۱۲- بر تمرین دادن بدن اصرار داشته باشید:

سعی کنید همیشه رأس یک ساعت خاص از خواب بیدار شوید. بیدار شدن از خواب در یک ساعت خاص می تواند سبب ایجاد عادت برای بیداری در آن ساعت شود. فراموش نکنید سحرخیزی تنها یک عادت است.
۱۳- به بدن خود گوش دهید:

بدن شما خیلی خوب می تواند احتیاجاتش را به شما اطلاع دهد. اگر هنگامی که صبح از خواب بیدار می شوید هنوز احساس خستگی و کرختی می کنید، سعی کنید شب ها زودتر به رختخواب بروید. بدن شما کم کم یک الگوی معین برای خوابیدن و بیدار شدن پیدا می کند و کاملاً بر آن منطبق خواهد بود.

۱۴- زنگ ساعت خود را تغییر دهید:

اجازه ندهید هر روز با یک زنگ خاص و همیشگی بیدار شوید. این روند برای خودتان هم خوشایند نخواهد بود و بعد از مدتی زنگ ساعت تان دیگر نمی تواند شما را بیدار کند.

۱۵- برای فردا صبح آماده باشید:

سعی کنید چیزهایی که برای فردا صبح احتیاج دارید را شب قبل آماده کنید، مثلاً کیف وسایل تان، لباس های تان یا وسیله خاصی که باید همراه داشته باشید و… در این شرایط دیگر نیازی ندارید در رختخواب به این موارد و آماده سازی شان فکر کنید.

۱۶- با رادیو بیدار شوید:

استفاده از رادیو به جای زنگ ساعت علاوه بر تنوع می تواند در بسیاری از افراد سبب ایجاد انگیزه در ترک رختخواب شود.

۱۷- از ساعات اضافی صبح بهره ببرید:

هدف از صبح زود بیدار شدن چیست؟ وقتی هر صبح زود از خواب بلند شوید، مسلماً در شروع بسیاری از روزهای تان یکی، دو ساعت وقت آزاد و اضافی خواهید داشت که مغزتان در آن هنگام از صبح شاداب ترین ساعات و آماده ترین ساعتش را می گذراند. می توانید از این ساعات استفاده بسیار مفیدی بکنید و بهتر است برای این ساعات برنامه خاصی داشته باشید.

۱۸- قرارهای مهم خود را در صبح بگذارید:

داشتن قرارهای ملاقات مهم در صبح می تواند انگیزه کافی به هر فردی برای بیدار شدن در صبح زود را بدهد.

۱۹- برای خودتان یک شریک مشابه پیدا کنید:

راستش در برخی موارد بد نیست برای سحرخیز شدن با یکی مثل خودتان که دوست دارد سحرخیز باشد ولی فکر می کند نمی تواند، همراه شوید. در این شرایط اگر هر دو واقعاً برای بیدار شدن در صبح زود تصمیم گرفته باشید، می توانید در استواری بر این تصمیم، در یکدیگر مؤثر باشید.

۲۰- به دیگران راجع به سحرخیزی خود بگویید:

بگذارید همه اطرافیان تان بدانند شما صبح زود از خواب بیدار می شوید. این که وانمود کنید هنوز مثل گذشته هستید، باعث می شود مثل گذشته شوید.

۲۱- خواب های روزانه را ترک کنید:

کسانی که در روز خواب حتی کوتاهی هم دارند، برای خواب شب مشکل دارند. سعی کنید اگر به این نوع از خواب عادت دارید، آن را به مرور ترک کنید چون اختلال در خواب شب یکی از علل اصلی عدم بیدار شدن در ساعت دلخواه صبح است.

۲۲- علمکرد خود را دنبال کنید:

بد نیست عملکرد خود را در زمینه سحرخیزی دنبال کنید و تجزیه و تحلیلش کنید تا ببینید آیا واقعاً دارید به هدف خود یعنی سحرخیزی نزدیک می شوید یا دور.
با چندین روز تمرین و سعی، به راحتی می توان عادت سحرخیزی را ایجاد کرد. فقط کافی است این امر را به صورت یک عادت دایم در بدن ایجاد کرد. با این تمرینات و داشتن اراده در روزهای آتی، زمان خواب و بیدار شدن تان دیگر دست شما نخواهد بود و بدن تان به خوبی در این موارد برای شما تصمیم می گیرد.

منبع : سایت مهروماه

 

تاثیر تغذیه برسلامت پوست انسان

 

 
 

اگرچه داشتن پوست زیبا و سالم میتواند تا حدودی جنبه ژنتیک و ارثی داشته باشد، اما رعایت بهداشت فردی واصول تغذیه ای مناسب میتواند در این امرسهم عمده ای را به خود اختصاص دهد.
وضعیت پوست ما به دریافت مواد غذایی مختلف  بستگی دارد و پوست دائم درحال تغییر و تحول است، در این مقاله بهترین مواد غذایی برای داشتن پوستی سالم و جوان و مضر ترین چیزها برای پوست را به شما معرفی خواهیم کرد.

عواملی که باعث میشوند پوست شما زودتر تخریب شده و حالت ارتجاعی خود را از دست بدهد شامل:
1)مواد غذایی که پروسه شده و فراوری شده هستند مثل انواع غذاهای منجمد و آماده( که پرچرب و پرنمک باشند) و غذاهای کنسروی، سوسیس و کالباس و غذاهایی که سرشار از چربیهای حیوانی و روغن ترانس( اشباع) هستند
2)مواد غذایی که اندکس گلایسمیک بالا یا همان جذب قند بالا را دارند مثل برنج سفید، پاستا ، انواع شیرینی های مصنوعی و قنادی، کیک و بیسکوییت به دلیل اینگه گلوکز که واحد سازنده قند است روی پروتیین موجود در بافت همبند که شامل کلاژن و الاستین است تاثیر گذاشته و خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست را کم میکند در نتیجه باعث تخریب پوست و پیری زودرس میشود.همچنین مصرف مواد قندی میتواند در بروز آکنه بسیار موثر باشد.در اینجا ذکر این نکته لازم است که موادغذایی با قند بالا فقط باعث تخریب دندان و ابتلا به بیماری دیابت نمیشوند بلکه درافزایش وزن و چاقی و همانطور که اشاره شد در پیری پوست هم به شدت دخالت دارند.
3)مصرف سیگار و دخانیات
4) قرار گرفتن در معرض نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش بدون استفاده از کرم ضد آفتاب
5) کم نوشیدن آب ودرنتیجه دهیدراته شدن پوست
6) کم مصرف کردن میوه و سبزیجات متنوع

عوامل مهم در داشتن پوست سالم :
1)استفاده از غلات کامل مثل نان سبوسدار و قهوه ای که با داشتن فیبر و سلولزبالا از افزایش جذب قند خون و تاثیر روی پروتیین بافت همبند جلوگیری میکنند.یک روش عالی برای تنظیم قند خون، داشتن رژیم فستینگ یا همان روزه داری حداقل دو روز در هفته است.در این دو روز شما 16 ساعت بعد ازخوردن شام فقط مجاز به خوردن اب و نوشیدنیهای صفر کالری مثل چایی کمرنگ و قهوه و دمنوش بدون شیرین کننده هستید،بعد از آن طی 8 ساعت مواد غذایی و میوه و سبزیجات را طبق نظرکارشناس تغذیه و رژیم درمانی میتوانید میل کنید.در اینصورت با کاهش کالری دریافتی سطح قند خون ما تنظیم خواهد شد.
2) داشتن لایف استایل سالم و خوردن غذاهای خانگی و کم چرب و کم نمک و اجتناب از خوردن فست فودها
3)دریافت ویتامینها و مینرالهای کافی ازجمله ویتامین آ،ویتامین سی،ویتامین ای،سلنیوم و کاروتنوئیدها روی کم شدن و دیر پدیدار شدن چین و چروکها، آبرسانی پوست و خاصیت سفتی و ارتجاعی پوست بسیار موثر بوده و روند پیر را به تعویق میاندازند.

عملکرد ویتامین آ به شکل تحریک پروتیینها و فیبروبلاست ها است تا کلاژن و الاستین تولید شده و از تخریب کلاژن پوست جلوگیری میکند.روی رنگ پوست و تخریب دانه های رنگی( ملانین) موثر است.خاصیت حفاظتی در برابر اشعه ماوراءبنفش خورشید دارد.کمبود ویتامین آ باعث خشکی بیش از حد پوست میشود.منابع آن جگر، زرده تخم مرغ، روغن کبد ماهی و لبنیات و سبزیجات نارنجی مثل هویج است.

وتامین ای:دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است و از ساختار پوست محافظت میکند. در بیوسنتز کلاژن و الاستین نقش دارد و پوست را دربرابر اشعه ماورائ بنفش خورشید محافظت میکند.کمبود آن به شکل التهاب پوست و درماتیت پدیدار میشود.این ویتامین درمغزجات و روغن های گیاهی( ذرت، آفتابگردان و سویا) یافت میشود.

ویتامین سی در بهبود شکل ظاهری و کاهش خشکی پوست و تشکیل کلاژن بسیار موثر است و پیری پوست را به تاخیر میندازد. برای جلوگیری از کاهش آب پوست کمک میکنددر انواع مرکبات و توت فرنگی و تمشک و کیوی و سبزیجات تازه به وفور یافت میشود.سلنیوم عامل مهم برای حذف عوامل تخریب و اکسیدان هست و درواقع به عنوان آنتی اکسیدان عمل میکند.در پیشگیری از پیری پوست نقش مهمی را ایفا میکند. در کمبود سلنیوم فرد با بیماریهای پوستی از جمله پسوریازیس مواجه میشود.این عنصر مفید درانواع مغزجات و غذاهای دریایی و حبوبات و غلات و قارچ وجود دارد.از عنصر مهم دیگر مس است که تولید رنگدانه یا ملانین را تعدیل کرده و تولید کلاژن را تحریک میکند. در کاکائو و مغزها و غلات کامل و غذاهای دریایی یافت میشود.

عنصر معروف روی یا همان زینک که در در گوشت قرمز، تخمه کدو و آفتابگردان و غذاهای دریایی وجود دارد.سیلیکون نیز در سنتز کلاژن نقش مهمی را ایفا میکند و مقاومت و ضخامت مو و ناخن را افزایش میدهدمنابع آن میوه خشک مثل کشمش ومغزها و غلات و سبزیجات ریشه ای مثل هویج وپیاز و سیب زمینی و تربچه است.در کمبود آن چروکها سریعتر ایجاد شده و ناخنها نرم و شکننده میشوند.

منبع :fbsclinic

راهنمای خرید دستگاه عرق گیری آلپ

 

دستگاه تقطیر به دستگاهی گفته می شود که از آن برای گرفتن عصاره گیاهان استفاده می شود. به عبارتی دستگاه تقطیر آلپ ، برای عرق گیری و گلاب گیری در عطاری‌ها، کارگاه‌ها، کارخانجات، فروشگاه‌ها و مغازه‌ها استفاده می شود و یکی از بهترین ابزارها برای ایجاد کسب و کار خانگی می باشد و می‌تواند برای چندین نفر اشتغال‌زایی ایجاد کند. دستگاه‌ تقطیر و دستگاه گلاب گیری آلپ در دو نوع خانگی و صنعتی تولید می‌شود. از دستگاه‌ تقطیر برای عرق گیری گیاهانی مانند (خارشتر، نسترن، کاسنی، اسطوخودوس،طارونه، گل گاوزبان، بومادران، نعناع، بادرنجبویه، بید مشک، زالزالک، آویشن و ...) استفاده می شود.

راهنمای خرید دستگاه تقطیر آلپ:
در ادامه به ویژگی های کلی درباره دستگاه تقطیر آلپ و دستگاه گلاب گیری می پردازیم. در ساخت دستگاه‌ تقطیر و گلاب گیری در ظرفیت های صنعتی از ورق استیل نگیر  ۳۰۴ و در ظرفیت های خانگی از آلومینیوم استفاده شده است، از خواص این نوع ورق می توان به ضد زنگ بودن آن اشاره کرد. هم چنین این ورق استیل بو نمی گیرد. ضخامت آن ۰/۵ میل می ‌باشد و جوش اتصالات آن از قلع پاک می باشد. این در حالی است که سایر رقبا در بازار در ساخت دستگاه تقطیر از۲۰ درصد قلع و ۸۰ درصد سرب استفاده می‌کنند برای اینکه سود بیشتری ببرند. در حالیکه به دلیل وجود سرب این عمل باعث بروز سرطان و بیماری‌های مختلف در بدن می شود.
 
 

شرکت آلپ صنعت در تولید و ساخت دستگاه تقطیر یا دستگاه گلاب گیری برای اتصالات موجود در آن از نقطه جوش استفاده نمی کند بلکه دو سر ورق روی هم تا شده و پرس می کند سپس روی آن از قلع استفاده کرده، که این کار زحمت زیادی دارد اما کیفیت کار را بالا می برد و طول عمر دستگاه  را زیاد تر می کند.

 

 سایر گروه های صنعتی در تولیدات خود از این تکنولوژی استفاده نکرده اند. از عوارض استفاده از نقطه جوش می توان به زنگ زدگی و سوراخ شدن ورق از قسمت جای جوش ها اشاره کرد چون نیکل ورق می سوزد  و دستگاه گلاب گیری پس از مدتی بلااستفاده می‌شود.

دستگاه‌ تقطیر از دو بخش گرم کننده و سرد کننده تشکیل شده است و قابلیت جداسازی چند نوع مایع ساده و پیچیده را دارد. مکانیزم این دستگاه بر مبنای تبدیل مایع به بخار می باشد. یعنی بعد از جوش آمدن مخلوط آب و گیاه، بخار تولید شده توسط قسمت کندانسور سرد شده و تبدیل به مایع که همان عرق یا گلاب می باشد، می‌شود.

 

اگر قصد خرید دستگاه گلاب گیری را دارید، لازم است بدانید دستگاه‌ های تولید شده در شرکت آلپ صنعت در دو نوع خانگی و صنعتی تولید شده اند و در ساخت آنها سعی شده است که از قطعات بسیار مرغوبی استفاده شود. در ادامه این متن توضیحات مختصری در خصوص دستگاه تقطیر آلپ خانگی و صنعتی ارائه می‌شود.

2

دستگاه تقطیر خانگی: یک دستگاه بسیار کامل و مجهز است که دارای واشر سیلیکونی و بست آب بندی شده می باشد و هنگام استفاده به خمیرگیری و یا گچ گرفتن و سایر کارهای جانبی برای آماده کردن دستگاه نیازی ندارد. هنگام استفاده از دستگاه گلاب گیری واشر دار، کافی است که شما گیاه مورد نظرتان را به همراه آب داخل دیگ بریزید سپس کندانسور را روی آن قرار دهید و چفت های دستگاه را ببندید.

 

به دلیل وجود واشر بو و یا بخار حاصل شده از گیاه، بیرون نمی زند و با خیال راحت در هر مکانی می توان عرق گیری انجام داد. مهم ترین مزیت دستگاه گلاب گیری خانگی وزن سبک آن و امکان جا به جایی راحت آن، هم چنین امکان عرق گیری گیاهان با روش بهداشتی و ارگانیک در منزل و قیمت بسیار مناسب آن می باشدبا توجه به سایز دستگاه قیمت های متفاوتی برای دستگاه تقطیر یا دستگاه گلاب گیری خانگی از نوع واشر دار وجود دارد. یکی از مرغوب ترین و قدیمی ترین دستگاه تقطیر خانگی دستگاه گلاب گیری مسی یا همان دستگاه تقطیر مسی می باشد. به دلیل استفاده از مس در ساخت دیگ مسی این دستگاه، قیمت گلاب گیر مسی بالاتر از سایر دستگاه های تقطیر خانگی می باشد.

دستگاه تقطیر صنعتی: دستگاه تقطیر یا دستگاه گلاب گیری صنعتی تمام استیل می باشد و به صورت یک پارچه و بدون جوش تولید شده است که مخصوص صنایع غذایی می باشد. دارای مبدل خنک کننده از جنس استیل ۳۰۴ مباشد و راندمان کاری بسیار بالایی دارد. از این نوع دستگاه‌ برای مصارف خانگی، عطاری ها، کارگاه‌های صنعتی استفاده می‌شود.

از بابت اندازه، فضای زیادی اشغال نمی‌کند و بسیار سبک و قابل حمل می باشد. دارای واشر سیلیکونی نسوز می باشد و هیچ بخاری از دستگاه گلاب گیری یا عرق گیری صنعتی خارج نمی‌شود. این نوع دستگاه‌ از یک دماسنج و شیر مخصوص برای خروج گازهای اضافه، کف چدن از جنس ps16 برای سریعتر به جوش آمدن مایع و جنس نچسب برخوردار می باشد، هم چنین رنگ و مزه عرق را تغییر نمیدهد. دارای یک پمپ آب می باشد برای کم کردن مصرف آب. به راحتی می توانید از این نوع دستگاه تقطیر یا گلاب گیری در منزل و یا عطاری استفاده کنید.

انواع مختلف دستگاه تقطیر آلپ به شرح زیر می باشد:

1.دستگاه تقطیر و گلاب گیری دو جداره

 

2. دستگاه تقطیر و گلاب گیری دوجداره عرق سرد کن دار (داخل لوله، کندانسور مخروطی شکلی وجود دارد که باعث می شود در طول عملیات تقطیر عرق و عصاره سرد تولید شود.)

3. دستگاه تقطیر و گلاب گیری تک جداره ( به دلیل نداشتن کندانسور، محصول خروجی و عرق تولید شده گرم است.)

دستگاه تقطیر از دو مخزن تشکیل شده است که در مخزن بالایی آن، آب و یخ، و در مخزن پایینی دستگاه، گیاه مورد نظرتان را که می‌خواهید آن را بگیرید، می‌ریزید.

 

نسبت آب و یخ و گیاه مورد نظر شما باید 1/2 باشد، برای مثال اگر دستگاه تقطیر یا دستگاه گلاب گیری  شما 10 لیتری باشد، باید 5 لیتر آب و یخ در محفظه بالا، 5 لیتر(کیلوگرم) گیاه در محفظه پایین بریزید. بعد از تنظیم این میزان، دستگاه تقطیر یا دستگاه گلاب گیری را روشن کنید و منتظر باشید تا با وارد کردن گرما،آب شروع به بخار شدن بکند. در محفظه دیگر بر اساس سیستم های موجود، عرق گیاه از بخار آب جدا می شود و به صورت قطره های کوچکی داخل محفظه مخصوص جمع می شود. طراحی منحصر به فرد و کارکرد بسیار ساده دستگاه تقطیر و دستگاه گلاب گیری تولیدی در شرکت آلپ صنعت باعث شده تا به آسانی در منازل بتوان از این دستگاه استفاده کرد. هم چنین این دستگاه را می توان روی اجاق گاز در منزل و یا اجاق گازهای صنعتی نیز استفاده کرد. ویژگی دیگر این دستگاه این است که قابلیت اضافه کردن شعله را به زیر مخزن دستگاه دارا می باشد.

اجزای تشکیل دهنده دستگاه تقطیر و دستگاه گلاب گیری شرکت آلپ صنعت:

دیگ جوش آلومینیمی ضد زنگ: منظور از دیگ همان مخزن دستگاه است که داخل آن را با آب پر می کنیم سپس گیاه مورد نظر را داخل آن قرار می دهیم و روی شعله میگذاریم. در ساخت این دیگ از جنس آلومینیوم ضخیم استفاده شده تا از زنگ زدن آن جلوگیری شود و همچنین برای اینکه عرق بو نگیرد. ضمنا این دیگ از مواد اولیه بسیار مرغوبی تهیه شده است تا طول عمر آن بالا برده شود.

قسمت مخروطی تقطیر: علت اینکهه این قسمت به شکل مخروط شده است این است که، وقتی بخار گرم حاصل از جوش آمدن مخلوط گیاه و آب به این قسمت می رسد، به آب تبدیل می شود و از طریق انحنای پایینی مخروط، وارد لوله دوجداره خروجی می شود.

 قسمت لوله دو جداره خروجی:این لوله برای خروج عرق یا گلاب خالص به دست آمده از دستگاه تقطیر که توسط انحنای پایینی مخروطی به داخل آن هدایت می شود، طراحی شده است. علت دوجداره بودن لوله این است که، عرق خروجی هر چه بیشتر سرد شود تا هم بخار با فشار زیاد را مهارکرده باشد و هم محصول عرق آن با کیفیت تر باشد.

قسمت سرد کننده بخار حاصل از گیاه ( کندانسور): این قسمت در واقع همان قسمت بالایی مخروطی دستگاه تقطیر می باشد که باید در طول مراحل عرق گیری همیشه پر از آب سرد باشد تا قسمت مخروطی را خنک نگه دارد.

سرشلنگ: این قطعه در قسمت سرد کننده بخار تعبیه شده است و برای خروج آب گرم از طریق شلنگ مورد استفاده قرار می گیرد، هم چنین در انتهای این لوله دو جداره، شیری تعبیه شده تا آب سرد وارد آن شود. این آب سرد با جریان پیدا کردن در لایه بیرونی لوله دو جداره به اطراف مخروطی هدایت می شود و به وسیله مخروطی گرم می شود و از قسمت سرشلنگ خارج میشود( آب گرمتر همواره بالاتر از آب سرد قرار می گیرد).

 

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد