دستگاه تقطیر به دستگاهی گفته می شود که از آن برای گرفتن عصاره گیاهان استفاده می شود. به عبارتی دستگاه تقطیر آلپ ، برای عرق گیری و گلاب گیری در عطاری‌ها، کارگاه‌ها، کارخانجات، فروشگاه‌ها و مغازه‌ها استفاده می شود و یکی از بهترین ابزارها برای ایجاد کسب و کار خانگی می باشد و می‌تواند برای چندین نفر اشتغال‌زایی ایجاد کند. دستگاه‌ تقطیر و دستگاه گلاب گیری آلپ در دو نوع خانگی و صنعتی تولید می‌شود. از دستگاه‌ تقطیر برای عرق گیری گیاهانی مانند (خارشتر، نسترن، کاسنی، اسطوخودوس،طارونه، گل گاوزبان، بومادران، نعناع، بادرنجبویه، بید مشک، زالزالک، آویشن و ...) استفاده می شود.

راهنمای خرید دستگاه تقطیر آلپ:
در ادامه به ویژگی های کلی درباره دستگاه تقطیر آلپ و دستگاه گلاب گیری می پردازیم. در ساخت دستگاه‌ تقطیر و گلاب گیری در ظرفیت های صنعتی از ورق استیل نگیر  ۳۰۴ و در ظرفیت های خانگی از آلومینیوم استفاده شده است، از خواص این نوع ورق می توان به ضد زنگ بودن آن اشاره کرد. هم چنین این ورق استیل بو نمی گیرد. ضخامت آن ۰/۵ میل می ‌باشد و جوش اتصالات آن از قلع پاک می باشد. این در حالی است که سایر رقبا در بازار در ساخت دستگاه تقطیر از۲۰ درصد قلع و ۸۰ درصد سرب استفاده می‌کنند برای اینکه سود بیشتری ببرند. در حالیکه به دلیل وجود سرب این عمل باعث بروز سرطان و بیماری‌های مختلف در بدن می شود.
 
 

شرکت آلپ صنعت در تولید و ساخت دستگاه تقطیر یا دستگاه گلاب گیری برای اتصالات موجود در آن از نقطه جوش استفاده نمی کند بلکه دو سر ورق روی هم تا شده و پرس می کند سپس روی آن از قلع استفاده کرده، که این کار زحمت زیادی دارد اما کیفیت کار را بالا می برد و طول عمر دستگاه  را زیاد تر می کند.

 

 سایر گروه های صنعتی در تولیدات خود از این تکنولوژی استفاده نکرده اند. از عوارض استفاده از نقطه جوش می توان به زنگ زدگی و سوراخ شدن ورق از قسمت جای جوش ها اشاره کرد چون نیکل ورق می سوزد  و دستگاه گلاب گیری پس از مدتی بلااستفاده می‌شود.

دستگاه‌ تقطیر از دو بخش گرم کننده و سرد کننده تشکیل شده است و قابلیت جداسازی چند نوع مایع ساده و پیچیده را دارد. مکانیزم این دستگاه بر مبنای تبدیل مایع به بخار می باشد. یعنی بعد از جوش آمدن مخلوط آب و گیاه، بخار تولید شده توسط قسمت کندانسور سرد شده و تبدیل به مایع که همان عرق یا گلاب می باشد، می‌شود.

 

اگر قصد خرید دستگاه گلاب گیری را دارید، لازم است بدانید دستگاه‌ های تولید شده در شرکت آلپ صنعت در دو نوع خانگی و صنعتی تولید شده اند و در ساخت آنها سعی شده است که از قطعات بسیار مرغوبی استفاده شود. در ادامه این متن توضیحات مختصری در خصوص دستگاه تقطیر آلپ خانگی و صنعتی ارائه می‌شود.

2

دستگاه تقطیر خانگی: یک دستگاه بسیار کامل و مجهز است که دارای واشر سیلیکونی و بست آب بندی شده می باشد و هنگام استفاده به خمیرگیری و یا گچ گرفتن و سایر کارهای جانبی برای آماده کردن دستگاه نیازی ندارد. هنگام استفاده از دستگاه گلاب گیری واشر دار، کافی است که شما گیاه مورد نظرتان را به همراه آب داخل دیگ بریزید سپس کندانسور را روی آن قرار دهید و چفت های دستگاه را ببندید.

 

به دلیل وجود واشر بو و یا بخار حاصل شده از گیاه، بیرون نمی زند و با خیال راحت در هر مکانی می توان عرق گیری انجام داد. مهم ترین مزیت دستگاه گلاب گیری خانگی وزن سبک آن و امکان جا به جایی راحت آن، هم چنین امکان عرق گیری گیاهان با روش بهداشتی و ارگانیک در منزل و قیمت بسیار مناسب آن می باشدبا توجه به سایز دستگاه قیمت های متفاوتی برای دستگاه تقطیر یا دستگاه گلاب گیری خانگی از نوع واشر دار وجود دارد. یکی از مرغوب ترین و قدیمی ترین دستگاه تقطیر خانگی دستگاه گلاب گیری مسی یا همان دستگاه تقطیر مسی می باشد. به دلیل استفاده از مس در ساخت دیگ مسی این دستگاه، قیمت گلاب گیر مسی بالاتر از سایر دستگاه های تقطیر خانگی می باشد.

دستگاه تقطیر صنعتی: دستگاه تقطیر یا دستگاه گلاب گیری صنعتی تمام استیل می باشد و به صورت یک پارچه و بدون جوش تولید شده است که مخصوص صنایع غذایی می باشد. دارای مبدل خنک کننده از جنس استیل ۳۰۴ مباشد و راندمان کاری بسیار بالایی دارد. از این نوع دستگاه‌ برای مصارف خانگی، عطاری ها، کارگاه‌های صنعتی استفاده می‌شود.

از بابت اندازه، فضای زیادی اشغال نمی‌کند و بسیار سبک و قابل حمل می باشد. دارای واشر سیلیکونی نسوز می باشد و هیچ بخاری از دستگاه گلاب گیری یا عرق گیری صنعتی خارج نمی‌شود. این نوع دستگاه‌ از یک دماسنج و شیر مخصوص برای خروج گازهای اضافه، کف چدن از جنس ps16 برای سریعتر به جوش آمدن مایع و جنس نچسب برخوردار می باشد، هم چنین رنگ و مزه عرق را تغییر نمیدهد. دارای یک پمپ آب می باشد برای کم کردن مصرف آب. به راحتی می توانید از این نوع دستگاه تقطیر یا گلاب گیری در منزل و یا عطاری استفاده کنید.

انواع مختلف دستگاه تقطیر آلپ به شرح زیر می باشد:

1.دستگاه تقطیر و گلاب گیری دو جداره

 

2. دستگاه تقطیر و گلاب گیری دوجداره عرق سرد کن دار (داخل لوله، کندانسور مخروطی شکلی وجود دارد که باعث می شود در طول عملیات تقطیر عرق و عصاره سرد تولید شود.)

3. دستگاه تقطیر و گلاب گیری تک جداره ( به دلیل نداشتن کندانسور، محصول خروجی و عرق تولید شده گرم است.)

دستگاه تقطیر از دو مخزن تشکیل شده است که در مخزن بالایی آن، آب و یخ، و در مخزن پایینی دستگاه، گیاه مورد نظرتان را که می‌خواهید آن را بگیرید، می‌ریزید.

 

نسبت آب و یخ و گیاه مورد نظر شما باید 1/2 باشد، برای مثال اگر دستگاه تقطیر یا دستگاه گلاب گیری  شما 10 لیتری باشد، باید 5 لیتر آب و یخ در محفظه بالا، 5 لیتر(کیلوگرم) گیاه در محفظه پایین بریزید. بعد از تنظیم این میزان، دستگاه تقطیر یا دستگاه گلاب گیری را روشن کنید و منتظر باشید تا با وارد کردن گرما،آب شروع به بخار شدن بکند. در محفظه دیگر بر اساس سیستم های موجود، عرق گیاه از بخار آب جدا می شود و به صورت قطره های کوچکی داخل محفظه مخصوص جمع می شود. طراحی منحصر به فرد و کارکرد بسیار ساده دستگاه تقطیر و دستگاه گلاب گیری تولیدی در شرکت آلپ صنعت باعث شده تا به آسانی در منازل بتوان از این دستگاه استفاده کرد. هم چنین این دستگاه را می توان روی اجاق گاز در منزل و یا اجاق گازهای صنعتی نیز استفاده کرد. ویژگی دیگر این دستگاه این است که قابلیت اضافه کردن شعله را به زیر مخزن دستگاه دارا می باشد.

اجزای تشکیل دهنده دستگاه تقطیر و دستگاه گلاب گیری شرکت آلپ صنعت:

دیگ جوش آلومینیمی ضد زنگ: منظور از دیگ همان مخزن دستگاه است که داخل آن را با آب پر می کنیم سپس گیاه مورد نظر را داخل آن قرار می دهیم و روی شعله میگذاریم. در ساخت این دیگ از جنس آلومینیوم ضخیم استفاده شده تا از زنگ زدن آن جلوگیری شود و همچنین برای اینکه عرق بو نگیرد. ضمنا این دیگ از مواد اولیه بسیار مرغوبی تهیه شده است تا طول عمر آن بالا برده شود.

قسمت مخروطی تقطیر: علت اینکهه این قسمت به شکل مخروط شده است این است که، وقتی بخار گرم حاصل از جوش آمدن مخلوط گیاه و آب به این قسمت می رسد، به آب تبدیل می شود و از طریق انحنای پایینی مخروط، وارد لوله دوجداره خروجی می شود.

 قسمت لوله دو جداره خروجی:این لوله برای خروج عرق یا گلاب خالص به دست آمده از دستگاه تقطیر که توسط انحنای پایینی مخروطی به داخل آن هدایت می شود، طراحی شده است. علت دوجداره بودن لوله این است که، عرق خروجی هر چه بیشتر سرد شود تا هم بخار با فشار زیاد را مهارکرده باشد و هم محصول عرق آن با کیفیت تر باشد.

قسمت سرد کننده بخار حاصل از گیاه ( کندانسور): این قسمت در واقع همان قسمت بالایی مخروطی دستگاه تقطیر می باشد که باید در طول مراحل عرق گیری همیشه پر از آب سرد باشد تا قسمت مخروطی را خنک نگه دارد.

سرشلنگ: این قطعه در قسمت سرد کننده بخار تعبیه شده است و برای خروج آب گرم از طریق شلنگ مورد استفاده قرار می گیرد، هم چنین در انتهای این لوله دو جداره، شیری تعبیه شده تا آب سرد وارد آن شود. این آب سرد با جریان پیدا کردن در لایه بیرونی لوله دو جداره به اطراف مخروطی هدایت می شود و به وسیله مخروطی گرم می شود و از قسمت سرشلنگ خارج میشود( آب گرمتر همواره بالاتر از آب سرد قرار می گیرد).