اگرچه داشتن پوست زیبا و سالم میتواند تا حدودی جنبه ژنتیک و ارثی داشته باشد، اما رعایت بهداشت فردی واصول تغذیه ای مناسب میتواند در این امرسهم عمده ای را به خود اختصاص دهد.
وضعیت پوست ما به دریافت مواد غذایی مختلف  بستگی دارد و پوست دائم درحال تغییر و تحول است، در این مقاله بهترین مواد غذایی برای داشتن پوستی سالم و جوان و مضر ترین چیزها برای پوست را به شما معرفی خواهیم کرد.

عواملی که باعث میشوند پوست شما زودتر تخریب شده و حالت ارتجاعی خود را از دست بدهد شامل:
1)مواد غذایی که پروسه شده و فراوری شده هستند مثل انواع غذاهای منجمد و آماده( که پرچرب و پرنمک باشند) و غذاهای کنسروی، سوسیس و کالباس و غذاهایی که سرشار از چربیهای حیوانی و روغن ترانس( اشباع) هستند
2)مواد غذایی که اندکس گلایسمیک بالا یا همان جذب قند بالا را دارند مثل برنج سفید، پاستا ، انواع شیرینی های مصنوعی و قنادی، کیک و بیسکوییت به دلیل اینگه گلوکز که واحد سازنده قند است روی پروتیین موجود در بافت همبند که شامل کلاژن و الاستین است تاثیر گذاشته و خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست را کم میکند در نتیجه باعث تخریب پوست و پیری زودرس میشود.همچنین مصرف مواد قندی میتواند در بروز آکنه بسیار موثر باشد.در اینجا ذکر این نکته لازم است که موادغذایی با قند بالا فقط باعث تخریب دندان و ابتلا به بیماری دیابت نمیشوند بلکه درافزایش وزن و چاقی و همانطور که اشاره شد در پیری پوست هم به شدت دخالت دارند.
3)مصرف سیگار و دخانیات
4) قرار گرفتن در معرض نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش بدون استفاده از کرم ضد آفتاب
5) کم نوشیدن آب ودرنتیجه دهیدراته شدن پوست
6) کم مصرف کردن میوه و سبزیجات متنوع

عوامل مهم در داشتن پوست سالم :
1)استفاده از غلات کامل مثل نان سبوسدار و قهوه ای که با داشتن فیبر و سلولزبالا از افزایش جذب قند خون و تاثیر روی پروتیین بافت همبند جلوگیری میکنند.یک روش عالی برای تنظیم قند خون، داشتن رژیم فستینگ یا همان روزه داری حداقل دو روز در هفته است.در این دو روز شما 16 ساعت بعد ازخوردن شام فقط مجاز به خوردن اب و نوشیدنیهای صفر کالری مثل چایی کمرنگ و قهوه و دمنوش بدون شیرین کننده هستید،بعد از آن طی 8 ساعت مواد غذایی و میوه و سبزیجات را طبق نظرکارشناس تغذیه و رژیم درمانی میتوانید میل کنید.در اینصورت با کاهش کالری دریافتی سطح قند خون ما تنظیم خواهد شد.
2) داشتن لایف استایل سالم و خوردن غذاهای خانگی و کم چرب و کم نمک و اجتناب از خوردن فست فودها
3)دریافت ویتامینها و مینرالهای کافی ازجمله ویتامین آ،ویتامین سی،ویتامین ای،سلنیوم و کاروتنوئیدها روی کم شدن و دیر پدیدار شدن چین و چروکها، آبرسانی پوست و خاصیت سفتی و ارتجاعی پوست بسیار موثر بوده و روند پیر را به تعویق میاندازند.

عملکرد ویتامین آ به شکل تحریک پروتیینها و فیبروبلاست ها است تا کلاژن و الاستین تولید شده و از تخریب کلاژن پوست جلوگیری میکند.روی رنگ پوست و تخریب دانه های رنگی( ملانین) موثر است.خاصیت حفاظتی در برابر اشعه ماوراءبنفش خورشید دارد.کمبود ویتامین آ باعث خشکی بیش از حد پوست میشود.منابع آن جگر، زرده تخم مرغ، روغن کبد ماهی و لبنیات و سبزیجات نارنجی مثل هویج است.

وتامین ای:دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است و از ساختار پوست محافظت میکند. در بیوسنتز کلاژن و الاستین نقش دارد و پوست را دربرابر اشعه ماورائ بنفش خورشید محافظت میکند.کمبود آن به شکل التهاب پوست و درماتیت پدیدار میشود.این ویتامین درمغزجات و روغن های گیاهی( ذرت، آفتابگردان و سویا) یافت میشود.

ویتامین سی در بهبود شکل ظاهری و کاهش خشکی پوست و تشکیل کلاژن بسیار موثر است و پیری پوست را به تاخیر میندازد. برای جلوگیری از کاهش آب پوست کمک میکنددر انواع مرکبات و توت فرنگی و تمشک و کیوی و سبزیجات تازه به وفور یافت میشود.سلنیوم عامل مهم برای حذف عوامل تخریب و اکسیدان هست و درواقع به عنوان آنتی اکسیدان عمل میکند.در پیشگیری از پیری پوست نقش مهمی را ایفا میکند. در کمبود سلنیوم فرد با بیماریهای پوستی از جمله پسوریازیس مواجه میشود.این عنصر مفید درانواع مغزجات و غذاهای دریایی و حبوبات و غلات و قارچ وجود دارد.از عنصر مهم دیگر مس است که تولید رنگدانه یا ملانین را تعدیل کرده و تولید کلاژن را تحریک میکند. در کاکائو و مغزها و غلات کامل و غذاهای دریایی یافت میشود.

عنصر معروف روی یا همان زینک که در در گوشت قرمز، تخمه کدو و آفتابگردان و غذاهای دریایی وجود دارد.سیلیکون نیز در سنتز کلاژن نقش مهمی را ایفا میکند و مقاومت و ضخامت مو و ناخن را افزایش میدهدمنابع آن میوه خشک مثل کشمش ومغزها و غلات و سبزیجات ریشه ای مثل هویج وپیاز و سیب زمینی و تربچه است.در کمبود آن چروکها سریعتر ایجاد شده و ناخنها نرم و شکننده میشوند.

منبع :fbsclinic